Boeing 737 MAX w Europie dopiero w styczniu 2021

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zamierza dopuścić Boeingi 737 MAX w styczniu, a nie jak wcześniej informowała jeszcze w listopadzie.

Publikacja: 22.11.2020 10:41

Boeing 737 MAX w Europie dopiero w styczniu 2021

Foto: AFP

Bez pośpiechu o powrocie MAXów mówią także Brazylijczycy i Chińczycy, którzy z kłopotów Boeinga zrobili sprawę polityczną. Kanadyjczycy czekają na EASA, a Amerykanie dali tym maszynom ponowną certyfikację w ostatnim tygodniu, a amerykańskie linie lotnicze zamierzają wprowadzić te maszyny do operacji jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Europejska aprobata zmian w tych samolotach nadal jest kluczowa dla Boeinga, bo otworzy drogę do ponownej certyfikacji także przez innych regulatorów.

Decyzja prezesa EASA, Patricka Ky jest dużym zaskoczeniem, bo jeszcze w minionym tygodniu EASA zapowiadała ponowną certyfikację MAXów nawet do końca tego miesiąca. Teraz w wywiadzie dla francuskiej LaTribune Patrick Ky przyznał, że wprawdzie wszystko wskazuje się na to, że Boeing uporał się z defektami tej maszyny i MAXy mogą wrócić do latania z pasażerami. Dodał jednak — W naszym przypadku oznacza to, że MAXy będą mogły wrócić do latania w styczniu — mówił Patrick Ky i nie ukrywał, że EASA jest bardziej wymagająca wobec Boeinga od jej amerykańskiego odpowiednika Federal Aviation Administration (FAA)

— Zmiany, jakie zamierzamy wprowadzić w tym przypadku przede wszystkim dotyczą certyfikacji Boeinga, co wcale nie powinno wydłużyć całego procesu. Ale zamierzamy wprowadzić naszą własną ocenę systemów bezpieczeństwa — tłumaczy teraz Patrick Ky.

Dla Boeinga sprawa ponownej certyfikacji MAXów jest kluczowa ze względów finansowych. Zielone światło dla wznowienia dostaw oznacza uwolnienie 12 mld dolarów, które są warte wyprodukowane i nie dostarczone odbiorcom maszyny.

Wcześniej EASA zapowiadała, że zezwolenie dla MAXów na latanie z pasażerami będzie poprzedzał 28-dniowy okres próbny, ale wszystko miało się wydarzyć jeszcze w tym roku.

Boeingi 737 MAX zostały uziemione 12 marca 2019 roku, w dwa dni po katastrofie takiej maszyny należącej do Ethiopian Airlines. Wcześniej w październiku 2018, z powodu wadliwie działającego autopilota spadła maszyna indonezyjskich linii Lion Air. W obu katastrofach zginęło łącznie 346 osób.

Bez pośpiechu o powrocie MAXów mówią także Brazylijczycy i Chińczycy, którzy z kłopotów Boeinga zrobili sprawę polityczną. Kanadyjczycy czekają na EASA, a Amerykanie dali tym maszynom ponowną certyfikację w ostatnim tygodniu, a amerykańskie linie lotnicze zamierzają wprowadzić te maszyny do operacji jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Europejska aprobata zmian w tych samolotach nadal jest kluczowa dla Boeinga, bo otworzy drogę do ponownej certyfikacji także przez innych regulatorów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe