Państwowe koleje Ferrovie dello Stato (FS) starające się stworzyć konsorcjum ratunkowe mają wystąpić do zarządców komisarycznych mianowanych przez rząd o znaczne odroczenie terminu 15 września — powiedziała jedna z nich. Byłoby to szóste przesunięcie terminu od czasu, gdy FS wyraziła pod koniec 2018 r. zainteresowanie zainwestowania w narodowego przewoźnika we Włoszech.

Ferrovie, grupa od infrastruktury Atlantia i Delta Air Lines omawiają od prawie 2 miesięcy wspólny plan, ale w dalszym ciągu mają odmienne zdanie o bardzo rentownych szlakach do Ameryki Płn. — stwierdziła trójka informatorów. Włoscy partnerzy w konsorcjum chcą, by Alitalia miała większą swobodę w rozwijaniu tych szlaków wobec tego, co proponuje obecnie Delta na mocy nowego porozumienia o współpracy nazwanego „Błękitne Nieba" zawartego z Air France KLM i Virgin Atlantic.

Negocjowana jest także kwestia, jaka część przychodów ze szlaków do Ameryki Płn., dzielonych z Deltą i z innymi partnerami „Blue Skies" przypadnie włoskiej linii. — Rola Alitalii w Blue Skies jest spornym punktem — powiedział jeden z informatorów.

Loty transkontynentalne do Stanów i do Kanady zapewniają ponad jedną trzecią przychodów Alitalii, są uważane za kluczowe dla odrodzenia tego przewoźnika, który jest pod zarządem komisarycznym od 2017 r., gdy załoga odrzuciła ostatni i jeden z wielu planów ratunkowych.

Trójka komisarzy mianowanych przez rząd obniżyła koszty, renegocjowała plany leasingu samolotów, aby linia stała się sprawniejsza, ale w dalszym ciągu zużywa gotówkę nie zarabiając jej, a istnieje dzięki kredytowi pomostowemu 900 mln euro od włoskiego rządu. W lipcu zostało jej w kasie tylko 410 mln euro, linia będzie potrzebować świeżej gotówki do końca roku, gdy pewnie okaże się, że znowu poniosła straty.