Airbus zmniejszy o 40 proc. produkcję na 2 lata

Produkcja samolotów w Tuluzie zmaleje o 40 proc. w ciągu 2 lat w porównaniu do poziomu sprzed kryzysu — ogłosił prezes Airbusa w wywiadzie prasowym. Zapowiedź tego pojawiła się kilka dni temu, co wiąże się też z redukcją zatrudnienia

Publikacja: 29.06.2020 14:37

Airbus zmniejszy o 40 proc. produkcję na 2 lata

Foto: Bloomberg

- Zakładamy, że przez najbliższe dwa lata, 2020 i 2021, produkcja i dostawy będą niższe o 40 proc. od początkowo planowanych, a powrót do normalnego poziomu nastąpi do 2025 r. — powiedział Guillaume Faury dziennikowi „Die Welt". Dotychczas Airbus mówił o zmniejszeniu produkcji średnio o 30 proc.

Najnowsze liczby nie wskazują na natychmiastowe nowe cięcia w produkcji po zmniejszeniu jej o 33-42 proc. do nowego niższego poziomu, który dopiero jest analizowany. Według przedstawicieli sektora lotniczego nowa redukcja uruchomi powszechnie spodziewaną restrukturyzację zatrudnienia, Airbus obiecał przedstawić jej szczegóły pod koniec lipca. Przewiduje się jednak stopniową likwidację 14-20 tys. miejsc pracy zależnie od założeń produkcyjnych.

Przedstawiciele związków zawodowych spodziewają się pierwszych informacji w najbliższą środę 1 lipca na nadzwyczajnym posiedzeniu po dwóch dniach spotkań. Prezes Faury nie ujawnił żadnych szczegółów, ale nie pozostawił wątpliwości, że dotychczasowe techniczne bezrobocie nie wystarczy. — To brutalny fakt, ale musimy to zrobić. Chodzi o konieczne dostosowanie się do zmasowanego spadku produkcji. Trzeba zabezpieczyć naszą przyszłość — powiedział w wywiadzie.

Kilka dni wcześniej wiceprezes operacyjny Michael Schöllhorn poinformował Reutera, że Airbus osiągnął zakładany punkt równowagi w produkcji samolotów i złagodził ostatnie problemy przemysłowe. —Wyszliśmy już z fazy zastoju i mamy teraz nowe założenia - powiedział. Miesięczna produkcja A320/321, A350 i A330 ustalona odpowiednio na 40, 6 i 2 wobec 60, 9,5 i 6,5 przed kryzysem jest punktem równowagi, która nie zakłóca zbytnio łącznego łańcucha dostaw i zbliża nas relatywnie do naszych prognoz ewolucji rynku — dodał.

Nowe wielkości są już wdrażane na liniach montażowych, ale według związkowców, w pełni zmontowane samoloty będą opuszczać fabryki dopiero od września. Airbus nie wykluczył dalszego zmniejszenia produkcji A320 zależnie od tempa ożywienia rynku, ale według Schöllhorna 40 sztuk co miesiąc jest „jeszcze dobrym rytmem dla firmy".

Z powodu zaistniałego kryzysu grupie udało się rozwiązać problemy, z którymi nie mogła uporać się wcześniej. Najważniejszym była największa wersja samolotu A321 — A321 ACF na 240 miejsc, program był spóźniony o co najmniej 6 miesięcy. — Teraz nie ma problemów przemysłowych z tym samolotem, jest też bardzo mało zakłóceń ze strony dostawców— dodał Schöllhorn. Airbus chce zachować obecny rytm produkcji bez naruszania rezerw gotówki, co wymusza zmniejszanie kosztów stałych. — To wyzwanie, ale też szansa — powiedział wiceprezes operacyjny.

- Zakładamy, że przez najbliższe dwa lata, 2020 i 2021, produkcja i dostawy będą niższe o 40 proc. od początkowo planowanych, a powrót do normalnego poziomu nastąpi do 2025 r. — powiedział Guillaume Faury dziennikowi „Die Welt". Dotychczas Airbus mówił o zmniejszeniu produkcji średnio o 30 proc.

Najnowsze liczby nie wskazują na natychmiastowe nowe cięcia w produkcji po zmniejszeniu jej o 33-42 proc. do nowego niższego poziomu, który dopiero jest analizowany. Według przedstawicieli sektora lotniczego nowa redukcja uruchomi powszechnie spodziewaną restrukturyzację zatrudnienia, Airbus obiecał przedstawić jej szczegóły pod koniec lipca. Przewiduje się jednak stopniową likwidację 14-20 tys. miejsc pracy zależnie od założeń produkcyjnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił