AF-KLM (1,8 mld euro kapitalizacji) zwiększyła w 2016 r. zysk operacyjny o 34,5 proc. do 1,05 mld euro ze 780 mln rok temu, a analitycy liczyli na 969 mln, ale marża w KLM wzrosła o 3 pkt do 6,9 proc,. a w AF zmalała o 0,2 do 2,4 proc., bo Francja była mniej atrakcyjna po zamachach.

Przychody jednostkowe zmalały o 4,7 proc. na długich trasach i o 5,4 na średnich, w styczniu poprawiały się do minus o,7 proc. - Staraliśmy się bardzo ograniczyć maksymalnie wpływ konkurencji na spadek tych przychodów. Nie wpadamy w euforię, jesteśmy ostrożni, więc nadal pracujemy nad kosztami - stwierdził szef finansowy Frederic Gagey.

W 2017 r. linia zwiększy moce przewozowe na długich trasach o 3-3,5 proc. (AF o 1,5-2,5, KLM o 3-4, Transavia o 10-15) i poprawi skuteczność na średnich trasach , ponadto ograniczy inwestycje do 1,7-2,2 mld, aby zachować dodatni cash flow przed cesjami aktywów. W 2016 r. miała 347 mln euro rezerw gotówki

Dyrekcja zaproponowała pilotom obniżkę płac o 15 proc., personelowi kabinowemu o 40 proc., co przyjęto mocno sceptycznie. Piloci mają dopiero odnieść się do propozycji przewidujących też utworzenie nowej taniej linii o tymczasowej nazwie "Boost". Dyrekcja musi ponadto do końca lutego zakończyć negocjowanie nowego układu zbiorowego pracy z personelem pokładowym.

Reuters, Bloomberg