W 2020 roku nadal polecimy tanio. Zyski linii spadną

Nie będzie recesji w transporcie lotniczym, chociaż zyski przewoźników za 2019 będą niższe, niż wynikało z Prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) jeszcze pół roku temu.

Aktualizacja: 11.12.2019 13:37 Publikacja: 11.12.2019 11:14

W 2020 roku nadal polecimy tanio. Zyski linii spadną

Foto: Adobe Stock

Powód? Wprawdzie paliwo nie podrożało, ale bardzo silne są naciski płacowe, częściowo tylko złagodzone wzrostem efektywności pracy. Natomiast konkurencja na rynku wymusza utrzymanie niskich cen biletów. Według wyliczeń IATA w 2019 roku, średnia cena powrotnego biletu, po odliczeniu inflacji, wynosi dzisiaj 62 proc. tego, ile musieliśmy zapłacić w roku 1998.

Jeszcze w czerwcu tego roku IATA prognozowała globalny zysk linii lotniczych na poziomie 28 mld dol. Teraz wiadomo, że będzie to 25,9 mld. przy przychodach sięgających w tym roku 838 mld dol. Skąd się wzięła ta różnica? Wolniej rośnie światowy PKB, popyt na podróże nie jest tak silny, jak oczekiwano, a wojny handlowe spowodowały spadek przewozów cargo — o 3,3 proc. co jest największym spadkiem od roku 2009, czyli od kryzysu finansowego. — To prawda, ropa, a z nią i paliwo lotnicze są tańsze, niż prognozowano pół roku temu, to jednak korzyści z tego tytułu są mniejsze niż ogólny spadek przychodów — tłumaczy Brian Pearce, główny ekonomista IATA i zastrzega się, że w prognozach nie ma niekorzystnego efektu uziemienia B737 MAX.— Nie jesteśmy w stanie wiarygodnie wyliczyć tych kwot — dodał. 

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Transport
Zagraniczne samoloty miały pójść w odstawkę. Rosjanie przyznają: to się nie uda
Transport
Drastyczna decyzja Wizz Aira. Żegnajcie Emiraty. Teraz Europa Środkowa będzie najważniejsza
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Transport
Rosyjska lotnicza ruletka. Przestrzeń powietrzna coraz bardziej niebezpieczna
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama