„Rada administracyjna FS oceniła otrzymane wyrazy zainteresowania i wytypowała Atlantię jako partnera do pracy wraz z Delta Air Lines i resortem gospodarki i finansów w sprawie działalności Alitalii — stwierdza komunikat kierownictwa kolei. — FS zapoczątkuje niezwłocznie współpracę z partnerami nad planem przemysłowym i innymi elementami ewentualnej oferty”.
Decyzja kierownictwa FS wyklucza de facto pozostałe trzy propozycje złożone w niedzielę przez grupę infrastruktury Toto Holding, prezydenta klubu piłkarskiego Lazio, Claudio Lotito i głównego udziałowca kolumbijskiej linii lotniczej Avianca, Germana Efromovicha — podała RAI News.
Trzech członków konsorcjum, którzy zainwestują w Newco Nuova Alitalia, było znanych od dawna. Jego utworzeniem zajmowała się włoska kolej FS, Delta Air Lines zgłosiła się, bo zależy jej na wejściu na włoski rynek turystyczny, a resort gospodarki i finansów chciał zagwarantować sobie kontrolę nad narodowym przewoźnikiem. Brakowało czwartego partnera i pieniędzy na uruchomienie planu naprawczego.
FS i resort gospodarki i finansów będą mieć razem ponad 50 procent w nowej grupie lotniczej, Delta obejmie 10-15 procent, a Atlantia 35-40 procent, co oznacza zainwestowanie 300-400 milionów euro — podał Reuter. Ta ostatnia grupa wspierała już dwukrotnie Alitalię, która od dawna ma problemy z finansami i długiem — dodała rozgłośnia RFI.
Atlantię wymieniano w gronie potencjalnych kandydatów, ale grupę tę mocno krytykował wicepremier i minister przemysłu Luigi Di Maio za zawalenie się wiaduktu w Genui będącego pod zarządem filii Autostrade per l'Italia. Od prawie roku Di Maio grozi odebraniem Atlantii koncesji na włoskie autostrady, teraz również powtórzył, że „nie ma uprzedzeń do Atlantii, bo skarb państwa będzie mieć absolutną większość i tym samym kontrolować Newco. Taki był cel rządu. Jedno tylko pozostaje jasne: nic i nikt nie cofnie 43 ofiar mostu Morandi, bólu ich rodzin. Co do odebrania koncesji Autostrade, nie ustąpimy na centymetr” — stwierdził Di Maio na Facebooku.