Lotnisko Beauvais krytykowane za ulgi

Francuska Izba Obrachunkowa, odpowiednik NIK, napiętnowała w ogłoszonym raporcie preferencje finansowe przyznawane przez lotnisko w Beauvais, 90 km od Paryża liniom lotniczym, zwłaszcza Ryanairowi.

Aktualizacja: 21.06.2017 09:22 Publikacja: 21.06.2017 09:13

Ryanair, lotnisko Beauvais

Ryanair, lotnisko Beauvais

Foto: Wikimedia, fot. Inkey

Analiza dokonana przez regionalny oddział izby podkreśla, że operator lotniska, firma SEGEB przyznała „nieuzasadnione i znaczne korzyści, czasem wbrew przepisom”, które Komisja Europejska mogłaby uznać za bezprawną pomoc państwową, zwłaszcza irlandzkiemu przewoźnikowi.

W latach 2008-14 SEGEB pozbawiła się tym samym przychodów ok. 85 mln euro, z czego 91 proc., czyli 78 mln euro, od jednej linii lotniczej, Ryanaira — stwierdzono w raporcie. Te ulgi komercyjne zostały w dodatku przyznane „bez żadnego zezwolenia od związku właścicieli lotniska Beauvais-Tillé, społeczności miasta, departamentu Oise i regionu Hauts-de-France”.

Ulgi przyznawane liniom lotniczym od opłat lotniskowych i sprzedaż ze stratą usług lotniskowych powodują, że koszty funkcjonowania lotniska nie mają pokrycia, a zatem to „użytkownicy linii autobusowej między Paryżem i Beauvais finansują usługi lotniskowe zamiast przewoźników”.

Izba zaleciła m.in. „przeanalizowanie fiskalnego wpływu bezprawnych porozumień Ryanaira z operatorem lotniska”.

Bruksela wszczęła w 2012 r. pogłębione śledztwo ws. lotniska, zmierzające do sprawdzenia, czy subwencje przyznawane przez władze publiczne (państwo i samorząd lokalny) nie naruszają europejskich przepisów o pomocy państwowej. Śledztwo ma też ustalić, czy ulgi przyznawane liniom lotniczym przez operatora lotniska, nie wypaczają konkurencji. SEGEB jest także operatorem linii autobusowej z lotniska do Paryża.

Według raportu izby, lotnisko odprawiło w 2014 r. ponad 4 mln podróżnych, w tym 83 proc. Ryanaira.

Analiza dokonana przez regionalny oddział izby podkreśla, że operator lotniska, firma SEGEB przyznała „nieuzasadnione i znaczne korzyści, czasem wbrew przepisom”, które Komisja Europejska mogłaby uznać za bezprawną pomoc państwową, zwłaszcza irlandzkiemu przewoźnikowi.

W latach 2008-14 SEGEB pozbawiła się tym samym przychodów ok. 85 mln euro, z czego 91 proc., czyli 78 mln euro, od jednej linii lotniczej, Ryanaira — stwierdzono w raporcie. Te ulgi komercyjne zostały w dodatku przyznane „bez żadnego zezwolenia od związku właścicieli lotniska Beauvais-Tillé, społeczności miasta, departamentu Oise i regionu Hauts-de-France”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego