Ofensywa inwestycyjna portu we Wrocławiu

Umożliwienie lądowania i startu podczas złej pogody i remont drogi startowej to tylko przykłady nowych rozwiązań w porcie lotniczym. Na plan rozwoju przeznaczono ponad 100 mln zł.

Aktualizacja: 22.12.2015 20:28 Publikacja: 22.12.2015 20:02

Z wrocławskiego lotniska skorzysta w tym roku 2,3 mln. pasażerów

Z wrocławskiego lotniska skorzysta w tym roku 2,3 mln. pasażerów

Foto: materiały prasowe, Łukasz Giza

– Inwestycje w infrastrukturę techniczną części ściśle lotniczej sprawią, że będziemy jednym z najnowocześniejszych portów w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział „Rzeczpospolitej" Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Połowa ze 100 mln zł przeznaczonych na rozbudowę i modernizację lotniska to środki unijne. Wrocławski port otrzymał je z Funduszu Spójności w ramach programu „Infrastruktura i środowisko". A Bruksela nie miała żadnych wątpliwości, że Dolny Śląsk potrzebuje nowoczesnej infrastruktury lotniczej.

Na remont drogi startowej (planowana jest wymiana nawierzchni na całej długości pasa startowego 2,5 km) spółka wyda 30 mln złotych. Na modernizację oświetlenia nawigacyjnego, w której wykorzystano najnowocześniejsze systemy oparte na technologii LED – 20 mln zł. Ta inwestycja prowadzona jest według ostatnich wymogów ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego).

Latanie przy złej pogodzie

Kończy się instalacja nowego systemu AWOS (All Weather Observing System) – system pomiaru danych meteorologicznych. Za tę inwestycję odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która wcześniej aż trzy lata starała się o pozyskanie tego systemu dla lotniska Chopina w Warszawie.

Dla pasażerów to bardzo korzystne informacje, ponieważ te inwestycje pozwolą przystosować system ILS (Instrument Landing System) do naprowadzania lądujących samolotów także w bardzo złych warunkach atmosferycznych. Wszystkie elementy ILS mają zostać wprowadzone w 2016 r.

Dariusz Kuś nie kryje zadowolenia z bliskiej perspektywy podwyższenia kategorii ILS. W tej chwili w Polsce takie urządzenia posiadają warszawskie Lotnisko Chopina, port w Modlinie, położony w mglistej okolicy, oraz lotnisko w Gdańsku. Na ukończeniu są także prace do wprowadzenia takiego systemu w krakowskich Balicach.

– Biorąc pod uwagę nasze położenie geograficzne oraz warunki pogodowe, druga kategoria ILS jest optymalna. Kończymy tę kluczową inwestycję jako jedno z pierwszych lotnisk regionalnych – nie kryje zadowolenia szef wrocławskiego portu.

Według statystyk zamontowanie ILS II kategorii pozwala aż o 90 proc. zmniejszyć przekierowania samolotów, które nie mogą wylądować z powodu złej pogody.

Kolejne ułatwienie dla przewoźników i pasażerów to dwa dodatkowe rękawy, którymi można przechodzić do samolotów. Wrocław będzie miał ich teraz łącznie sześć. Cztery zamontowano przed Euro 2012 i dolnośląski port był wówczas pierwszym lotniskiem regionalnym, które zastosowało takie rozwiązanie. Inwestycja kosztowała 7 mln zł. Na wrocławskim lotnisku powstaje również nowa baza techniczna dla służb operujących w porcie. Znajdzie się tam między innymi miejsce na serwisowanie m.in sprzętu zimowego. Koszt tej inwestycji to 10 mln zł.

Będzie nowy rekord

Nie tylko sam port inwestuje. W 2016 r. ma zostać tutaj otwarta pierwsza w Polsce baza techniczna Ryanaira. Koszt tego przedsięwzięcia to 6 mln euro. Wybór tej lokalizacji nie dziwi, bo tutaj właśnie w 2012 r. irlandzka linia uruchomiła swoją pierwszą bazę operacyjną i stąd jako z pierwszego portu w Polsce zaczęła latać w 2005 r. Stąd także otworzyła swoje pierwsze połączenie krajowe – loty do Gdańska.

Te wszystkie inwestycje były niezbędne, bo ruch pasażerski nieustannie rośnie. Już teraz wiadomo, że rok 2015 pod tym względem znów będzie rekordowy. Do końca listopada port obsłużył 2,165 mln pasażerów, a wynik zeszłoroczny – 2 mln – został pobity już pod koniec października. W 2014 r. była to połowa grudnia. Szacuje się, że tegoroczna liczba odprawionych pasażerów wzrośnie o ponad 10 proc. Według Dariusza Kusia z wrocławskiego portu do końca grudnia skorzysta 2,3 mln pasażerów. Na wielu kierunkach niskokosztowych wypełnienia samolotów przekraczają 90 proc. Wzrost widać także na trasach do hubów przesiadkowych, m.in. do Frankfurtu, Kopenhagi i Monachium – mówi szef wrocławskiego lotniska.

Siatka połączeń sięga dzisiaj 60 kierunków. W sezonie 2015/2016 pojawiły się dwa nowe: Sztokholm (Skavsta), dokąd będzie latał Wizz Air, i Teneryfa, dokąd poleci Ryanair. Letnich nowości będzie więcej – Ryanair poleci do Treviso pod Wenecją. Ponadto biura podróży zaoferują loty na greckie wyspy Thassos i Lefkada, a Alicante na hiszpańską Costa Blanca i barceloński El Prat.

– Inwestycje w infrastrukturę techniczną części ściśle lotniczej sprawią, że będziemy jednym z najnowocześniejszych portów w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział „Rzeczpospolitej" Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Połowa ze 100 mln zł przeznaczonych na rozbudowę i modernizację lotniska to środki unijne. Wrocławski port otrzymał je z Funduszu Spójności w ramach programu „Infrastruktura i środowisko". A Bruksela nie miała żadnych wątpliwości, że Dolny Śląsk potrzebuje nowoczesnej infrastruktury lotniczej.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Kraj
Zagramy z Walią w koszulkach z nieprawidłowym godłem. Orła wzięto z Wikipedii
Kraj
Szef BBN: Rosyjska rakieta nie powinna być natychmiast strącona
Kraj
Afera zbożowa wciąż nierozliczona. Coraz więcej firm podejrzanych o handel "zbożem technicznym" z Ukrainy
Kraj
Kraków. Zniknęło niebezpieczne urządzenie. Agencja Atomistyki ostrzega
Kraj
Konferencja Tadeusz Czacki Model United Nations