Planetoida czeka na nazwę. Naukowcy proszą o pomoc

Należąca do tzw. obiektów transneptunowych planetoida, zbliżona wielkością do Plutona, od momentu odkrycia jej w 2007 roku nie ma swojej nazwy. Teraz naukowcy, którzy ją odkryli, proszą o pomoc w nazwaniu jej.

Aktualizacja: 11.04.2019 15:35 Publikacja: 11.04.2019 13:06

Planetoida czeka na nazwę. Naukowcy proszą o pomoc

Obecnie planetoida określana jest jako 2007 OR10. Meg Schwamb, Mike Brown i David Rabinowitz, jej odkrywcy, zamierzają przekazać Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU) propozycję nazwy.

"Mamy trzy propozycje, które mieszczą się w normach wyznaczonych przez IAU i są związane z mitologicznymi istotami i odzwierciedlają aspekty właściwości fizycznych 2007 OR10" - piszą w oświadczeniu.

"Ta nazwa, która uzyska najwięcej głosów, zostanie przekazana do rozważenia IAU" - dodają.

Sugerowane nazwy to: Gonggong (chiński bóg wody) - naukowcy piszą, że jest znany z "czynienia chaosu, wywoływania powodzi i trzęsień ziemi"; Holle (Holda) - germańskie bóstwo płodności, odrodzenia i kobiet, naukowcy piszą, że "Holle wywoływała opady śniegu potrząsając swoim łóżkiem. Jest patronką zajęć domowych, zwłaszcza tkania" oraz Vili - w mitologii nordyckiej brat Odyna, który wraz z bratem Ve miał pokonać giganta Ymira i wykorzystać jego zwłoki do stworzenia Wszechświata.

Oddawać głosy na najwłaściwszą nazwę dla planetoidy można oddawać do 10 maja 2019 roku na stworzonej przez naukowców stronie, na której można dowiedzieć się również więcej o samej planetoidzie.

2007 OR10 została odkryta 17 lipca 2007 roku. Znajduje się w tzw. pasie Kuipera.

Planetoida ma średnicę ok. 1250 km. Prawdopodobnie jest planetą karłowatą - podobnie jak np. Pluton, choć oficjalnie nie została zaliczona do tych ciał niebieskich.

Z danych zebranych przez naukowców wynika, że na 2007 OR10 mogą znajdować się duże ilości lodu.