Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec firmy ACS Medica ze Śremu. Zarzut dotyczy sposobu zapraszania konsumentów na prezentacje, podczas których przedsiębiorca sprzedawał maty i urządzenia do magnetoterapii. Telemarketerzy dzwonili pod numery z książki telefonicznej. Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że mogli nie mieć przy tym wcześniejszej zgody abonentów na marketing bezpośredni. Takie zachowanie jest sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym (art. 172) i może godzić w zbiorowe interesy konsumentów.

Czytaj także: UOKiK: Zaproszenie na badania - uważaj, to pokaz handlowy

- Prawo chroni konsumentów przed niechcianym marketingiem bezpośrednim. Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny – nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów. Takiej zgody nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zgoda konsumenta na otrzymywanie informacji handlowych powinna być wyraźna i jednoznaczna. Musisz wiedzieć komu jej udzielasz, w jakim celu i jakie formy kontaktu (np. sms, telefon) obejmuje. W każdej chwili możesz ją wycofać.

Postępowanie UOKiK może się zakończyć nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej – do 10 proc. jego obrotów.