Nowe strategie deweloperów

430 tys. mkw. - tyle nowej powierzchni handlowej może przybyć w tym roku w całym kraju. Rozwija się rynek centrów convenience i projektów wielofunkcyjnych.

Publikacja: 18.04.2019 16:39

Silesia Outlet

Silesia Outlet

Tak wynika z analiz firmy doradczej JLL. - Rynek dużych centrów handlowych stopniowo się nasyca - mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. - Deweloperzy zmieniają swoje strategie biznesowe. - Jesteśmy świadkami sukcesywnej polaryzacji rynku pomiędzy dużymi galeriami handlowo-rozrywkowymi a obiektami typu convenience. Mniejsze centra i parki handlowe powoli wypełniają niszę rynkową, co ma odzwierciedlenie zarówno w obiektach oddanych do użytku w I kwartale, jak również tych planowanych do ukończenia w tym roku.

JLL podaje, że na rynku przybyło niewiele ponad 38 tys. mkw. powierzchni, z czego największą nowo otwartą galerią była Silesia Outlet w Gliwicach (12 tys. mkw. GLA). - Wśród obiektów otwartych w I kwartale są się także mniejsze centra handlowe: ATUT Ruczaj w Krakowie (6.8 tys. mkw.) i Galeria Hosso w Drawsku Pomorskim (9 tys. mkw.) - mówią eksperci.

- Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi 14,3 mln mkw. z czego 10,1 mln mkw. oferują 422 centra handlowe. Pozostałe formaty, czyli parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe odpowiadają odpowiednio za 3,9 mln mkw. i niemal 300 tys. mkw. - mówi Joanna Tomczyk, starszy analityk rynku w JLL.. - Choć I kwartał - tradycyjnie już - nie obfitował w nowe otwarcia, to w całym 2019 roku może przybyć 430 tys. mkw. powierzchni w ramach wszystkich formatów - dodaje.

Największą nową inwestycją w 2019 roku będzie Galeria Młociny w Warszawie (78,5 tys. mkw. i 6,2 tys. mkw. powierzchni biurowej), której otwarcie zaplanowano na maj.

Analitycy JLL podkreślają, że polski rynek handlowy nadal oczekuje debiutów znanych marek, takich jak Abercrombie & Fitch, Banana Republic i Urban Outfitters. - Na razie w I kwartale tego roku zadebiutowały u nas dwie sieci - czeski TEPfactor otworzył pierwszy park rozrywki w warszawskim Blue City, natomiast niemiecka grupa Deichmann zadebiutowała ze swoim najnowszym konceptem My Shoes jednocześnie w trzech lokalizacjach (w Galerii Mokotów, Galerii Katowickiej i Galerii Echo Kielce) - podają.

- Analizując trendy na rynku handlowym w Polsce i Europie nie sposób nie wspomnieć o wciąż rosnącej popularności zakupów online. Z tego powodu wiele marek, mając na względzie zapewnienie klientom pozytywnych doświadczeń, decyduje się na kombinację fizycznych narzędzi z bogactwem cyberświata, czyli tzw. „phygital". Przykładem jest tzw. HubStyle, który otwiera stacjonarne sklepy marek Sugarfree i Cardio Bunny - podkreśla Joanna Tomczyk. Czynsze „prime" są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). - Na większości rynków lokalnych poziom czynszów prime wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie - podaje JLL. Średni poziom pustostanów w centrach handlowych w ośmiu głównych aglomeracjach w kraju wyniósł 3,5 proc. (stan na koniec 2018 roku).

- Wzrost siły nabywczej i wydatków konsumpcyjnych Polaków to dobry prognostyk dla przyszłości rynku handlowego w Polsce. To z tego powodu zakaz handlu w niedzielę nie wpłynął w tak znaczący sposób na kondycję wielu centrów handlowych w kraju - mówi Anna Wysocka. - Odwiedzalność w większości galerii faktycznie spadła, jednak obroty w wielu lokalizacjach nieznacznie wzrosły. Potencjał handlowy niedziel, z uwagi na zakaz handlu, jest jednak niewykorzystany a wzrosty obrotów mogłyby być znacznie większe. Według Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zakaz handlu w niedziele doprowadził także do bankructwa ok. 16 tys. małych sklepów, czyli tych, których miał najbardziej chronić - dodaje.

Jednocześnie, jak mówi, już od dłuższego czasu właściciele dużych centrów handlowych dostosowują ofertę do zmieniających się oczekiwań konsumentów. Zwiększa się oferta rozrywkowa, usługowa, gastronomiczna. - Dzięki temu centra stają miejscem nie tylko robienia zakupów, ale także spędzania wolnego czasu, również w niehandlowe niedziele - mówią analitycy.

Tak wynika z analiz firmy doradczej JLL. - Rynek dużych centrów handlowych stopniowo się nasyca - mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. - Deweloperzy zmieniają swoje strategie biznesowe. - Jesteśmy świadkami sukcesywnej polaryzacji rynku pomiędzy dużymi galeriami handlowo-rozrywkowymi a obiektami typu convenience. Mniejsze centra i parki handlowe powoli wypełniają niszę rynkową, co ma odzwierciedlenie zarówno w obiektach oddanych do użytku w I kwartale, jak również tych planowanych do ukończenia w tym roku.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO