– To dowód na innowacyjność polskich kolei. Będziemy mogli organizować lepszą ofertę dla przewozów pasażerskich i towarowych – powiedział w piątek Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury na zorganizowanym w Warszawie briefingu dla dziennikarzy. Jak podkreślił, działania w dziedzinie badań i rozwoju związane z unowocześnianiem taboru są szczególnie ważne.
– Polska kolej potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, a rynek producentów musi się rozwijać – powiedział Bittel.
Zestaw ze zmiennym rozstawem kół – Polsuw Poznań – to unowocześniona wersja systemu SUW2000 autorstwa Ryszarda Suwalskiego, opracowanego jeszcze w latach 1992-1998. Celem projektu było przyspieszenie zmiany rozstawu wózków pociągu w tych miejscach, gdzie zmienia się szerokość rozstawu szyn, czyli na granicy państw. System Polsuw Poznań unowocześniony przy współpracy PKP, politechnik warszawskiej i poznańskiej oraz instytutów naukowych został wyprodukowany w poznańskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. 13 września podpisana została umowa na zakup patentu oraz dokumentacji wraz z prawami autorskimi, co pozwoliło na uporządkowanie niejasnej sytuacji prawnej systemu – PKP w 2015 r. straciła prawa do patentu, Suwalski zmarł w 2016 r. W nowej wersji systemu poprawiono m.in. jego wytrzymałość, a także obniżono koszty eksploatacji.
– Chcemy ten system rozwijać zarówno w segmencie pasażerskim jak i towarowym. Z logistycznego punktu widzenia czas utracony na granicy to koszt, a to rozwiązanie pomaga w biegu – przy prędkości ok. 30-40 km/h dokonać automatycznej zmiany rozstawu osi i przejechać na tor o innej szerokości – mówił w piątek Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. PKP będzie starać się o dopuszczenie systemu do eksploatacji w rejonie azjatyckiego obszaru kolejowego, co popraw konkurencyjność działających tam spółek PKP.
Wdrożenie systemu Polsuw Poznań będzie miało szczególne znaczenie dla PKP Cargo, które jest głównym operatorem na kierunku wschód- zachód i chce odgrywać kluczową rolę w przewozach na łączącym Chiny z Europą Nowym Jedwabnym Szlaku.