Reklama

Prawie połowa Polaków nadal chce kupować żywe karpie

Choć coraz więcej konsumentów nie chce osobiście zabijać karpia ani patrzeć na męczące się w sklepach ryby, to wciąż liczna jest grupa przywiązana do tradycji.

Aktualizacja: 18.12.2019 15:53 Publikacja: 18.12.2019 15:38

Prawie połowa Polaków nadal chce kupować żywe karpie

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Najnowsze badanie ABR SESTA i SYNO Polska, cytowane przez Wiadomości Handlowe, dowodzi, że wciąż 46 procent Polaków planuje zakupić żywego karpia na święta. Karp, to od lat powojennych tradycyjne danie na wigilijnym stole w Polsce i do niedawna równie tradycyjne było kupowanie żywej ryby, którą zabijało się bezpośrednio przed przyrządzeniem. Obecnie jednak już 49 procent Polaków nie zamierza kupować żywej ryby.

Czytaj także: Auchan na dobre rezygnuje ze sprzedaży żywych karpi

W przypadku tych, którzy decydują się jednak na zakup żywego karpia, aż 44 procent zamierza szukać go na targowiskach i bezpośrednio u hodowcy, a 35 procent będzie szukać żywej ryby w dużych sieciach handlowych. Należy dodać tutaj, że duże sieci handlowe coraz częściej rezygnują ze sprzedaży żywego karpia, bo warunki, w których ryby czekały na klientów przez wielu uważane były za powodujące dręczenie tych zwierząt.

Łącznie, poza dużymi sieciami handlowymi, żywego karpia zamierza szukać 53 procent tych, którzy chcą go kupić. Warto zwrócić uwagę, że zaledwie 9 proc. zamierza poszukać żywej ryby w wyspecjalizowanym sklepie rybnym.

Według cytowanych w badaniu ekspertów, Polacy odchodzą od kupowania żywej ryby z powodów etycznych. Sieci handlowe zaś z jednej strony podążają za tą modą, jak i chętnie rezygnują z kosztów przygotowywania stoisk i ewentualnych kontroli. Natomiast ci, którzy pozostają przy kupowaniu żywego karpia kierują się przede wszystkim tradycją. Choć widać, że przywiązanie do tej, wprowadzonej w czasach tuż powojennych trudności, tradycji maleje, to jednak trzeba przyznać, że trzyma się ona bardzo mocno w sytuacji, w której jest już mocna społeczna presja na dbałość o dobrostan zwierząt hodowlanych.

Reklama
Reklama

Ciekawostką jest fakt, że polscy konsumenci rezygnują też z karpia również tak prozaicznych powodów, jak specyficzny smak tej ryby (32 proc. nie kupi karpia, bo nie lubi smaku) oraz trudności w jej przyrządzaniu (17 proc. nie potrafi przyrządzić karpia). Aż 5 procent Polaków nie kupi karpia z tego powodu, że nie obchodzi (lub nie organizuje samodzielnie) świąt.

Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama