Reklama

Miliony Polaków nie jedzą mięsa

Wegetarianizm to już nie tylko moda, ale rynkowy trend, jak który muszą odpowiadać handlowcy. Mięsa nie jada kilkanaście procent dorosłych Polaków

Aktualizacja: 24.09.2020 13:42 Publikacja: 24.09.2020 11:25

Miliony Polaków nie jedzą mięsa

Foto: Adobe Stock

Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Firmy cateringowej Kukuła Healthy Food 2020" już 10 proc. Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 4 proc. weganami. Kolejne 10 proc. planuje wypróbować dietę wegetariańską jeszcze w tym roku.

Czytaj także: Rekordowe zainteresowanie weganizmem

Wegetarianizm to obecnie jeden z najsilniejszych trendów żywieniowych w naszym kraju i nadal ma tendencję wzrostową. Popularność diety wykluczającej mięso będzie przybierała na sile, ponieważ z tegorocznych badań immunologów Polskiej Akademii Nauk wynika, że dieta wegetariańska wpływa korzystnie na działanie układu odpornościowego. Odpowiadają na to producenci, czołowi producenci nabiału i mięsa mają już w ofercie linie produktów opartych na roślinnych zamiennikach. Sprzedaż produktów takich jak tofu czy hummus rośnie nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rocznym.

- Branża produktów i usług związanych z żywieniem opartym na produktach roślinnych cały czas bardzo prężnie się rozwija. Rynek roślinnych dań gotowych oraz bezmięsnych produktów do samodzielnego przygotowywania posiłków rośnie właściwie z dnia na dzień. Wyniki raportu odzwierciedlają się również w zamówieniach naszych klientów. W ostatnim roku sprzedaż zestawów wegetariańskich i wegańskich wzrosła o ok. 50 proc. Miesięcznie jest to ok. 5 proc. wzrostu. W tym segmencie przewiduję ok. 70 proc. wzrost w skali 2020 r. - mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel cateringu dietetycznego Kukuła Healthy Food.

Według statystyk sprzedaży firmy najwięcej zamówień na diety wykluczające mięso bez podziału na kobiety i mężczyzn przypada na województwa mazowieckie i pomorskie. W przypadku podziału na płeć diety roślinne chętniej zamawiają kobiety.

Reklama
Reklama

- Dieta wegetariańska plasuje się na drugim miejscu wśród najchętniej zamawianych programów dietetycznych przez kobiety na Pomorzu, Warmii i Mazurach. Na Mazowszu zajmuje trzecie miejsce. Obserwujemy także znaczący wzrost zamówień diet wykluczających mięso również wśród mężczyzn, jednak w przypadku panów w całej Polsce „pierwsza trójka" od wielu miesięcy pozostaje niezmienna: pierwsze miejsce zajmuje dieta optymalna bez żadnych wykluczeń, na drugim jest dieta dla aktywnych, ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię, a na trzecim dieta o obniżonej zawartości węglowodanów - mówi Jakub Kukuła.

Już blisko połowa Polaków stosuje różnego typu ograniczenia żywieniowe. Oprócz mięsa coraz częściej wykluczamy z jadłospisu cukier, gluten i laktozę. Aż 21 proc. respondentów zadeklarowało, że unika cukru, 13 proc. wykluczyło już z menu laktozę, a 6 proc. całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada 12 proc. respondentów, a kolejne 7 proc. planuje wykluczyć gluten z diety jeszcze w tym roku.

Według raportu 60 proc. Polaków stara się zdrowo odżywiać, na co dzień, a 47 proc. zmieniło nawyki żywieniowe na zdrowsze w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama