Reklama

Gotówka znika, płatności za pobraniem spadły o połowę

Firmy obsługujące płatności internetowe czy zbierające zamówienia na posiłki zgodnie potwierdzają: wirus odzwyczaja Polaków od płatności gotówkowych.

Aktualizacja: 21.05.2020 11:59 Publikacja: 20.05.2020 21:00

Gotówka znika, płatności za pobraniem spadły o połowę

Foto: Adobe Stock

Z najnowszych danych firmy Blue Media, obsługującej płatności z niemal 10 tys. sklepów internetowych, wynika, że płatności za pobraniem przestały być najpopularniejszym sposobem regulowania opłat za e-zakupy. O ile jeszcze w 2019 r. odpowiadały za 46 proc. zakupów, to obecnie ich udział spadł do 24 proc. To niejedyna forma z tak mocnym spadkiem: z najpopularniejszych metod straciły też płatności w punkcie odbioru towaru – z 16 proc. rok temu do 9 proc. dziś.

Również z danych serwisu do zamawiania posiłków online – Pizzaportal.pl – wynika, że przed pandemią 30 proc. transakcji opłacane było gotówką. Obecnie ten odsetek spadł do 16 proc. – Zamawiający zdecydowanie wolą płacić za dania bezgotówkowo. W ten sposób ograniczają do minimum kontakt z dostawcą jedzenia. Restauracje, które współpracują z nami, wprowadziły opcję dostawy bezdotykowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo – wyjaśnia Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl. – Zaobserwowaliśmy zmiany nie tylko w sposobie płatności za dania, ale też w godzinach zamawiania posiłków. Teraz największy ruch jest pomiędzy godziną 12 a 16. Przed wybuchem pandemii były to zdecydowanie pory wieczorne.

Czytaj także: NBP apeluje o akceptowanie płatności gotówką

Na zmianę wpływają też decyzje samych sprzedawców, np. sklep internetowy Carrefour od początku pandemii płatności gotówkowych nie przyjmuje już wcale, podobnie zdecydował np. home & you – dla bezpieczeństwa klientów i kurierów.

Reklama
Reklama

– Przed wybuchem epidemii około połowy klientów wybierało płatność za pobraniem. Wybór płatności online zaczęliśmy sugerować od piątku, 13 marca, czyli tuż po ogłoszeniu decyzji o zamknięciu szkół, ale jeszcze przed wstrzymaniem działalności restauracji i lokali usługowych – mówi Jarosław Ruciński, dyrektor ds. e-commerce w spółce BBK, właścicielu marki home & you.

Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama