Rynek leasingu w rozkwicie

Ten rok dla branży leasingowej będzie rekordowy pod względem sprzedaży. Jej udział w finansowaniu polskiej gospodarki będzie się zwiększał.

Aktualizacja: 21.12.2016 05:14 Publikacja: 20.12.2016 19:13

Foto: 123RF

Rynek leasingu po trzech kwartałach tego roku urósł pod względem nowego finansowania o 17 proc., do 42 mld złotych.

Branża spodziewa się utrzymania tego tempa w całym roku, co oznaczałoby udzielenie przez firmy leasingowe ponad 58 mld zł nowego finansowania.

Rosną portfel i sprzedaż

Rozwój rynku leasingu w mijającym roku bazował na finansowaniu pojazdów lekkich i środków transportu ciężkiego. Wartość leasingowania nieruchomości wciąż jest znikoma (udział w rynku to tylko 1,2 proc.).

Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej wynosiła na koniec półrocza 97 mld zł (kredyty inwestycyjne firm w tym czasie były warte 107 mld zł) i z naszych szacunków wynika, że na koniec roku może sięgnąć już 102 mld zł.

Po trzech kwartałach nowe finansowanie w segmencie transportu ciężkiego urosło o 35 proc. W tym sektorze raportowane są transakcje dotyczące samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep i przyczep, autobusów, samolotów, statków i sprzętu kolejowego. Finansowanie maszyn i urządzeń zmalało o 6 proc., do czego przyczyniły się słabe inwestycje wynikające m.in. z końca perspektywy unijnej lat 2007–2013.

Ogólny wzrost leasingu pokazuje, że ta forma finansowania cieszy się wśród przedsiębiorców coraz większą popularnością. – Tradycyjnie ważne czynniki, wpływające na wybór tego typu finansowania, to szybkość realizacji inwestycji, minimum formalności, możliwość odebrania przedmiotu leasingu w krótkim czasie oraz nieskomplikowane rozliczenia księgowe – wyjaśnia Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing.

Uproszczone procedury stosowane są na przykład w najmie pojazdów, przez co klienci mogą otrzymać finansowanie łatwiej niż w przypadku kredytów. Dla banków i firm leasingowych spore znaczenie ma również profil ryzyka portfela leasingowego, który z uwagi na swoją naturę finansowania opartego na aktywach jest bezpieczniejszy niż portfel kredytowy. Pozwala to na dobieranie leasingodawcom struktury finansowania, aby spełnić oczekiwania rozwojowe firm, a jednocześnie zachować dobry poziom ryzyka.

Szybki wzrost nowego finansowania leasingu i rosnąca wartość aktywnych umów pokazują, że rola tego sposobu finansowania działalności firm systematycznie się zwiększa.

Prognozowana przez ZPL relacja wartości inwestycji współfinansowanych przez ten sektor do łącznego PKB na koniec grudnia 2016 r. ma wynieść 3,14 proc. i osiągnąć znacznie wyższy poziom w porównaniu z pozostałymi krajami europejskimi. Eksperci związku szacują, że polska branża leasingowa sfinansuje w bieżącym roku aż 43,1 proc. nakładów inwestycyjnych firm w aktywa ruchome.

Ale nie tylko przedsiębiorstwa napędzają sprzedaż leasingów samochodowych, bo coraz więcej firm oferuje tego typu produkty też klientom indywidualnym. Istotny udział w sprzedaży mają także mikroprzedsiębiorcy, dla których jest to optymalny podatkowo sposób użytkowania pojazdów.

Oczekiwany wzrost

– W 2017 r. spodziewamy się dalszego wzrostu popytu na finansowanie leasingiem. Ambicją Millennium Leasing jest rosnąć szybciej niż rynek, co będzie prawdopodobnie oznaczać ok. 20-proc. dynamikę r./r. – mówi Marcin Balicki.

Dodaje, że w całej sprzedaży tegoroczne tendencje powinny się utrzymać, co będzie oznaczało dobre przyrosty i zwiększanie udziału finansowania samochodów osobowych i transportu ciężkiego.

– W segmencie maszyn i urządzeń dynamika rynku powinna być niższa, choć wierzymy, że będzie dodatnia – zaznacza Balicki. Wzrost w tej kategorii powinien być wyraźnie widoczny, o ile przyspieszą inwestycje firm, głównie w moce produkcyjne.

– Leasing postrzegamy jako perspektywiczny, zwłaszcza z punktu widzenia obsługi małych i średnich firm. Po docelowej konsolidacji spółek leasingowych w ramach grupy PKO BP będziemy liderem branży z udziałem w rynku leasingu przekraczającym 13 proc. – mówi Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP, nadzorujący obszar bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej.

PKO BP za 850 mln zł kupi Raiffeisen Leasing Polska i po skokowym zwiększeniu skali działalności chce, by PKO Leasing rozwijał się szybciej niż rynek. – Mamy do tego wszelkie atuty, bo modele biznesowe i dotychczasowe sieci dystrybucji obu spółek wzajemnie się uzupełniają. Łącząc to, co najlepsze w obu organizacjach, będziemy dążyli do zwiększenia efektywności i rentowności tego biznesu w ramach grupy kapitałowej – mówi Papierski.

Spory apetyt na wzrost będą miały prawdopodobnie także Getin Leasing i Idea Leasing, których połączenie zaplanowano na 2017 r. Dzięki temu będą rywalizować o pierwszą pozycję na rynku z PKO Leasing (już po wchłonięciu Raiffeisena). Getin Leasing, specjalizujący się sektorze samochodowym, zapowiadał niedawno, że chce też mocno postawić na finansowanie transportu ciężkiego oraz na maszyny i urządzenia.

Wzrost inwestycji przyspieszy nową sprzedaż

Według prognoz w 2017 r. nowe finansowanie leasingowe ma również rosnąć w tempie dwucyfrowym, choć baza porównawcza jest już wyższa i trudniej będzie utrzymać tegoroczne tempo. Związek Polskiego Leasingu zaznacza, że prognozując wyniki rynku, należy pamiętać, że istnieje wysoka korelacja między trendami obserwowanymi w głównych sektorach gospodarki (sektor przemysłowy, budowlany, transportowy czy handlowy) a wynikami branży leasingowej i do tych trendów należy odnosić jej wyniki. Ostatnie dane opublikowane przez GUS wskazują na dużą niestabilność produkcji przemysłowej i nadal utrzymujący się dwucyfrowy spadek produkcji budowlano-montażowej. A te dwa sektory to prawie jedna trzecia polskiego PKB. Zatem w znacznym stopniu wpływają na rozwój polskiej gospodarki i leasingu. Nadal nieźle radzą sobie sektory transportowy i handlowy, których przychody w ostatnich latach stabilnie rosły. Obecnie firmy nadal wstrzymują się z inwestycjami, ale sytuacja ta może ulec zmianie w kolejnych miesiącach przyszłego roku wraz z ustabilizowaniem się warunków prawnopodatkowych i napływem środków z nowej perspektywy unijnej na lata 2014–2020.

 

Opinia

Michał Sobolewski, analityk DM BOŚ

O wzroście rynku leasingu decyduje kilka czynników, m.in. wciąż dobra ogólna koniunktura gospodarcza w Polsce. Leasing to domena głównie małych i średnich firm, których sytuacja finansowa jest dobra i które są bardziej skłonne do prowadzenia inwestycji niż duże firmy, gdzie widać zapaść pod względem nowych inwestycji. Poza tym widać, że wzrost leasingu zapewnia finansowanie pojazdów, co jest dość prostą inwestycją, być może powiązane jest to także z rozwojem branży spedycyjnej. Przy niskich stopach procentowych długoterminowe zobowiązanie, jakim jest leasing, staje się bardziej dostępne i tańsze. Ponadto dla leasingodawcy to bezpieczniejszy instrument, bo jest oparty na aktywach.

Podyskutuj z nami na Facebooku www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia Czy klienci indywidualni będą chętniej korzystać z leasingu pojazdów?

Rynek leasingu po trzech kwartałach tego roku urósł pod względem nowego finansowania o 17 proc., do 42 mld złotych.

Branża spodziewa się utrzymania tego tempa w całym roku, co oznaczałoby udzielenie przez firmy leasingowe ponad 58 mld zł nowego finansowania.

Pozostało 96% artykułu
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie
Finanse
Badania w czasach niepewności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Finanse
Audyt ma wiele twarzy