Odliczenie VAT przy remoncie hydroforni

Zgodnie z deklaracją gminy przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, będzie jej więc przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT – uznał organ skarbowy.

Publikacja: 19.12.2017 01:00

Odliczenie VAT przy remoncie hydroforni

Foto: Adobe Stock

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) 10 listopada 2017  r. wydał interpretację dotyczącą odliczenia VAT w związku z remontem budynku hyrdoforni (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.558.2017. 2.WL). Wniosek o wydanie interpretacji złożyła gmina będąca czynnym podatnikiem VAT, która planowała realizację inwestycji polegającej na remoncie budynku hydroforni i wymianie znajdujących się w nim urządzeń. Projekt ten gmina zamierzała zrealizować w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Prace wykonywane w ramach inwestycji miały obejmować roboty budowlane w zakresie robót dekarskich, docieplenia budynku, wykonania opaski z kostki brukowej wokół budynku oraz chodnika od bramy do wejścia budynku.

Ponadto w ramach inwestycji miały zostać zdemontowane stare urządzenia i instalacje do uzdatniania wody, a w ich miejsce planowano montaż nowych urządzeń wraz z automatyką i wykonaniem niezbędnych podłączeń. Opisując stan faktyczny gmina podała, że jest właścicielem budynku hydroforni i to ona będzie ponosiła koszty związane z inwestycją. Przedmiotowa hydrofornia jest wykorzystywana przez gminę w celu świadczenia usług w zakresie dostawy wody, które to usługi podlegają opodatkowaniu VAT, co gmina wykazuje w składanych co miesiąc deklaracjach VAT. Uzupełniając wniosek na żądanie organu, gmina wskazała, że inwestycja będzie służyła gminie i jej jednostkom organizacyjnym, przy czym gmina zaznaczyła, iż podległe jej jednostki będą wykorzystywały ww. inwestycję wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Przy tak opisanym stanie faktycznym gmina zadała pytanie, czy będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT związanego z wydatkami na realizację opisanej inwestycji. Zdaniem gminy powinno jej przysługiwać takie prawo, a gmina dokonując odliczenia nie powinna być zobowiązana do zastosowania tzw. prewspółczynnika VAT. W uzasadnieniu gmina wskazała jedynie, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej, w związku z czym będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT.

Dyrektor KIS uznał stanowisko gminy za prawidłowe. W uzasadnieniu organ podkreślił, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie w jakim dokonane zakupy związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT. Odnosząc tę zasadę do zaprezentowanego przez gminę stanu faktycznego, organ wskazał, że z uwagi na to, iż zgodnie z deklaracją gminy przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, to będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT, z pominięciem przepisów regulujących odliczenia częściowe, w szczególności art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT.

Dyrektor KIS podkreślił jednak, że wydana interpretacja uwzględnia stan faktyczny przedstawiony przez gminę, w szczególności założenie, iż inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności opodatkowanej, a wnioskodawca ponosi ryzyko błędnego lub nieprecyzyjnego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W związku z tym organ zastrzegł, że gdyby okazało się, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, wówczas omawiana interpretacja utraci swą aktualność.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

W mojej ocenie stanowisko zaprezentowane przez organ podatkowy w omawianej interpretacji jest słuszne, przy założeniu, że stan faktyczny został prawidłowo zaprezentowany, tj. budynek hydroforni będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych gminy. W uzupełnieniu wniosku na wezwanie organu gmina wyraźnie wskazała, że inwestycja będzie również wykorzystywana w działalności jednostek organizacyjnych gminy. W rzeczywistości niektóre gminne jednostki i zakłady budżetowe, a także urząd gminy, w pewnej mierze wykonują czynności niepodlegające opodatkowaniu w ramach realizacji zadań własnych gminy (np. szkoły, domy pomocy społecznej). Po scentralizowaniu dla celów VAT rozliczeń gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, przedmiotowe wydatki na budowę hydroforni dotyczą więc całej działalności gminy jako podatnika. Wynika to z faktu, że po centralizacji urząd gminy nie wystawia już faktur z tytułu usług dostawy wody i odbioru ścieków świadczonych na rzecz innych jednostek organizacyjnych tej samej gminy, lecz noty księgowe. W konsekwencji, zasadne byłoby częściowe odliczenie VAT od inwestycji według określonej metody (prewspółczynnika), zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (oraz dodatkowo również współczynnika sprzedaży, gdy w gminie występuje również sprzedaż zwolniona z VAT). Kwestią wątpliwą jest w takiej sytuacji ustalenie metody kalkulacji prewspółczynnika. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach uznają, że gmina powinna stosować wyłącznie metodę dochodową na podstawie wzoru wynikającego z rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. Takie podejście jest niezgodne z przepisami, art. 86 ust. 2h ustawy o VAT pozwala bowiem gminom zastosować inną, bardziej adekwatną metodę. Możliwe jest również zastosowanie różnych metod w zależności od rodzaju wydatków i ich przeznaczenia. Takie stanowisko potwierdzają sądy administracyjne w najnowszych wyrokach, w których gminy zaskarżyły niekorzystne interpretacje organów podatkowych (np. wyrok WSA w Poznaniu z 7 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 930/17).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) 10 listopada 2017  r. wydał interpretację dotyczącą odliczenia VAT w związku z remontem budynku hyrdoforni (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.558.2017. 2.WL). Wniosek o wydanie interpretacji złożyła gmina będąca czynnym podatnikiem VAT, która planowała realizację inwestycji polegającej na remoncie budynku hydroforni i wymianie znajdujących się w nim urządzeń. Projekt ten gmina zamierzała zrealizować w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Prace wykonywane w ramach inwestycji miały obejmować roboty budowlane w zakresie robót dekarskich, docieplenia budynku, wykonania opaski z kostki brukowej wokół budynku oraz chodnika od bramy do wejścia budynku.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego