Dwie trzecie klientów usług bankowych w Polsce, poszukując nowego produktu finansowego, zwróciłoby się w pierwszej kolejności do tradycyjnych banków czy firm ubezpieczeniowych, a nie startupów. Dotyczy to również tych, którzy mieli już do czynienia z usługami oferowanymi przez fintechy – wynika z najnowszych badań NBP.
Jednoznacznie wskazują one, jak cenną walutą jest dziś zaufanie. – To zaufanie to de facto dane. Tymczasem często fintechy nadużywają gromadzonych danych lub zbierają je bez wiedzy użytkowników. Do tego potrafią je łatwo tracić na rzecz przestępców – ocenia Dele Atanda, prezes metaMe.
Słabsze ogniwo
Jak twierdzą eksperci, zaufanie jest nieodłącznym elementem tradycyjnej bankowości. Ale wraz z rozwojem otwartej bankowości, której ideą jest dzielenie się danymi, by tworzyć lepsze produkty, pojawiają się ryzyka i obawy o ich bezpieczeństwo. Choć Katryna Dow, prezes Meeco, zapewnia, że w cyfrowym pokoleniu użytkowników te obawy będą coraz mniejsze, a na znaczeniu będzie zyskiwać raczej funkcjonalność, to i tak zaufanie pozostanie w tym sektorze elementem krytycznym. – Co roku technologia Mastercard zapobiega 2 mld fraudów na całym świecie. Biometria nie jest już wystarczającym zabezpieczeniem, dlatego skupiamy się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, która pozwala być o krok przed przed cyberprzestępcami – mówi Rigo Van den Broeck, dyrektor ds. cyberbezpieczeństwa w Mastercard Europe.
Ale nawet jeśli dana instytucja posiada odpowiednie zabezpieczenia, to w całym łańcuszku firm będących elementem transakcji wykonywanej przez klienta, może pojawić się słabsze ogniwo. Van den Broeck podkreśla, że wielu firmom wciąż wiele brakuje pod tym względem. – Dlatego oferujemy rozwiązania oparte na AI, które pozwalają firmom nie tylko przekuć wykorzystanie sztucznej inteligencji w lepsze doświadczenie użytkownika, ale też zapobiegać nadużyciom finansowym – dodaje.
Według niego bezpieczeństwo to kluczowa kwestia, a każdy cyberatak nadweręża zaufanie klienta. – Walka z cyberprzestępcami to nieustanny wyścig. Oni też sięgają po najnowsze technologie, w tym AI – zaznacza ekspert Mastercard.