Zgodnie z polskim prawem, od chwili zgłoszenia utraty karty, odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca, czyli bank. Natomiast maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty) wynosi równowartość 150 euro, a w przypadku transakcji zbliżeniowych – 50 euro. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydanie karty oraz regulaminu, który stanowi integralną część umowy (m.in. nieudostępnianie PIN i danych karty).
Kartę możemy w każdej chwili zastrzec w banku, który ją wydał, a od tego momentu cała odpowiedzialność spocznie na nim. Banki oferują także ubezpieczenia, które dodatkowo chronią klientów przed odpowiedzialnością do 48, a nawet do 72 godzin przed zgłoszeniem utraty karty. Związek Banków Polskich uruchomił też wspólny numer dla ?20 banków – 828 828 828, pod którym można zastrzec kartę. Informacje o Systemie Zastrzegania Kart, ich bezpieczeństwie oraz lista banków, które w nim uczestniczą, znajdują się na stronie www.zastrzegam.pl.