Centralizacja VAT-owskich rozliczeń w gminach już 1 stycznia. Wcześniej jednak muszą podjąć decyzję, co zrobić z podatkiem, który został im zrefundowany w ramach unijnych programów. Jeśli go oddadzą przed 1 października br., będą mogły występować o zwrot VAT do urzędu skarbowego. Jeśli nie, zwrot im nie przysługuje.
Takie zasady rozliczenia wynikają z wchodzącej w życie 1 października tzw. specustawy w sprawie centralizacji VAT w samorządach. Jest ona konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14).
Wyrok Trybunału wszystko zmienił
– Trybunał orzekł, że gminy powinny rozliczać się razem ze swoimi jednostkami budżetowymi, np. szkołami czy ośrodkami sportowymi. Wcześniej wiele samorządów tego nie robiło, bo fiskus się na to nie zgadzał – mówi Michał Borowski, doradca podatkowy w Crido Taxand. – Przykładowo, jeśli gmina budowała basen, co do zasady nie mogła odliczać VAT od inwestycji, bo prowadzący go ośrodek sportu i rekreacji był odrębnym podatnikiem i to on zarabiał na sprzedaży biletów.
– W związku z tym wiele gmin zaliczało ten nieodliczalny VAT do tzw. kosztów kwalifikowalnych. I otrzymywało jego refundację z unijnych bądź krajowych funduszy – tłumaczy Tobiasz Dolny, doradca podatkowy w kancelarii FL Tax. – Aby mieć pewność, że VAT jest kosztem kwalifikowalnym, samorządy występowały nawet do skarbówki o interpretacje potwierdzające, że nie mają prawa do jego odliczenia.
Termin do końca września
Z nowych przepisów wynika, że zrefundowany podatek trzeba zwrócić. Muszą to jednak zrobić tylko te gminy, które będą występować o odzyskanie VAT do urzędu skarbowego.