fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Ostatni tak dobry rok leasingu

AdobeStock
Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok. Sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z 2017 r. Pomógł rząd.

- To był kolejny bardzo dobry rok dla branży leasingu. Niestety ostatni tak dobry w najbliższych kilku latach – mówił w czasie poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. Tłumaczył, że przez ostatnie 7 lat branża notowała nieprzerwany dwucyfrowy wzrost. Ale zbliżające się spowolnienie gospodarcze odbije się także na jej wynikach. 

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc. licząc rok do roku.

Pomogły zmiany zasad rozliczania aut osobowych. - W związku ze zmianami podatkowymi, które objęły leasing samochodów osobowych, w czwartym kwartale mieliśmy tu ogromny przyrost biznesu, o blisko 30 proc. licząc rok do roku – mówił Andrzej Krzemiński. Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok. Sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z 2017 r. Pomógł rząd.

- To był kolejny bardzo dobry rok dla branży leasingu. Niestety ostatni tak dobry w najbliższych kilku latach – mówił w czasie poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. Tłumaczył, że przez ostatnie 7 lat branża notowała nieprzerwany dwucyfrowy wzrost. Ale zbliżające się spowolnienie gospodarcze odbije się także na jej wynikach.

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc. licząc rok do roku.

Pomogły zmiany zasad rozliczania aut osobowych. - W związku ze zmianami podatkowymi, które objęły leasing samochodów osobowych, w czwartym kwartale mieliśmy tu ogromny przyrost biznesu, o blisko 30 proc. licząc rok do roku – mówił Andrzej Krzemiński.

Dane pokazują, że rynek motoryzacyjny w Polsce rośnie dzięki firmom. W zeszłym roku w sprzedaż nowych samochodów przekroczyła granicę 0,5 mln pojazdów i osiągnęła poziom 532 tys. aut. To najlepszy wynik w tym stuleciu. Z polskich autosalonów wyjechało o 9,35 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Dobrze wypadamy też na tle całej Unii Europejskiej. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł bowiem w zeszłym roku zaledwie 0,1 proc. Udział firm w rejestracjach nowych samochodów osobowych i dostawczych przekroczył 74 proc. Co więcej, na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 r., wpłynęły w zasadzie wyłącznie firmy. Klienci indywidualni kupili zaledwie o 26 samochodów więcej niż rok wcześniej. Gdyby więc zakupy firm, rynek zatrzymałby się w miejscu.

Ale dobry rok na rynku leasingu odnotowano także w pozostałych kategoriach rynku. Leasing maszyn i urządzeń, w tym IT, urósł o 17,7 proc., środków transportu ciężkiego o 11,4 proc. , a nieruchomości o 4,4 proc.

Równie dynamicznie jak wartość nowych kontraktów, w ostatnim roku zwiększał się portfel wszystkich aktywnych umów branży. Według danych ZPL, na koniec 2018 r. wartość umów obsługiwanych przez branżę leasingową wyniosła 146,6 mld zł, co oznacza wzrost o 22,8 proc. w stosunku do 2017 r.

- 2019 r. jest dla branży leasingowej szczególny. 25 lat temu powstała pierwsza polska organizacja leasingowa - Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych, która następnie została przekształcona w Związek Polskiego Leasingu. Przez ostatnie 25 lat polska branża leasingowa sfinansowała inwestycje firm o łącznej wartości 628,2 mld zł (wartość skumulowana), przy średniorocznej dynamice na poziomie 19 proc. Przez ten czas polski sektor leasingowy awansował z 16. na 7. miejsce w europejskim rynku leasingu. – Przed nami są Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Rosja i Szwecja. Ta ostatnia jest do przeskoczenia – ocenił Andrzej Krzemiński.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA