Reklama

Hotelarze w pełnej gotowości. Jedni stracą, inni zyskają

Anulowanie rezerwacji, przekładanie targów, odwoływanie delegacji, konferencji, wycieczek. Koronawirus uderzył już w hotele na świecie. Nieuchronnie wpłynie też na polską branżę.

Aktualizacja: 05.03.2020 16:36 Publikacja: 05.03.2020 16:00

Hotelarze w pełnej gotowości. Jedni stracą, inni zyskają

Foto: 123 rf

Nad hotelami zbierają się czarne chmury. Strach przed koronawirusem każe weryfikować firmowe plany. W wyznaczonym dawno terminie nie odbędą się na przykład prestiżowe targi nieruchomości MIPIM w Cannes, przyciągające corocznie tysiące inwestorów i gości z całego świata. Podobnie jest z międzynarodowym forum inwestycji hotelowych IHIF w Berlinie. Odwoływane i przekładane są także mniejsze firmowe imprezy, szkolenia, konferencje, debaty.

Wycieczki odwołują też zwykli turyści, urlopowicze. Mało kto chciałby dziś zwiedzać Rzym, o wycieczkach do Chin nie wspominając. Tylko włoskie hotele szacują straty na setki milionów euro. Panika rozlewa się po świecie.

Z problemem przyjdzie się zmierzyć także polskiej branży hotelowej i turystycznej. Pierwszy potwierdzony przypadek koronawirusa w Polsce może potęgować strach, który zatrzyma w domach przynajmniej część planujących podróże w celach biznesowych czy prywatnych.

Wytyczne dla hotelarzy wydał już główny inspektor sanitarny. Branża ma opracowane specjale procedury.

Na razie jest jednak za wcześnie, by oszacować wpływ koronawirusa na hotele w Polsce. Eksperci zwracają uwagę, że problemy z obłożeniem mogą mieć obiekty miejskie należące do międzynarodowych sieci, które wybierają przede wszystkim goście zagraniczni.

Reklama
Reklama

Inaczej może być z hotelami w kurortach. Wiele polskich rodzin, które planowały wakacje za granicą, może ostatecznie wybrać krajową miejscowość turystyczną. Może malutki rodzinny pensjonat? Nieduży hotel?

Z całą pewnością będzie to dla hotelarzy bardzo trudny rok. Niewiele osób już teraz planuje wakacje, letnie wycieczki. Wszyscy z zapartym tchem czekają na rozwój wypadków. Hotele nie wiedzą więc, na jakie zyski mogą liczyć w najgorętszym wakacyjnym sezonie. Wyczekują rezerwacji.

Słychać już jednak głosy, że krajowe hotele mogą być w tym roku wybierane znacznie częściej. Eksperci zastanawiają się jednocześnie nad wpływem epidemii na rynek inwestycji. To nie jest najlepszy czas na sprzedaż obiektów.

Z czasem jednak wszystko wróci do normy. Jak po każdej katastrofie i epidemii.

Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Fabryki AI, czyli gdzie i jak powstaje infrastruktura sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Co polscy politycy wiedzą o gospodarce i dlaczego jest to groźne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: Dylematy finansowania zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Używane, tanio oddam. O co chodzi z amerykańskimi transporterami Stryker?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Prof. Chłoń-Domińczak: Dlaczego ekonomiści rozmawiają o demografii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama