Chodzi o granty z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (poddziałanie 3.2.1) pod nazwą „Badania na rynek". Ich celem jest wsparcie projektów inwestycyjnych obejmujących wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez przedsiębiorcę lub nabytych, prowadzących do uruchomienia produkcji nowych produktów lub usług. Innowacje te muszą mieć skalę co najmniej polskiego rynku, czyli nie mogą mieć w kraju odpowiednika.
Jak dotąd Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zorganizowała cztery konkursy w tym schemacie pomocy dla sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy złożyły ponad 600 wniosków. PARP przyznała ponad 150 dotacji. W środę Agencja ogłosiła jednocześnie dwa kolejne konkursy (odpowiednio jest to piąty i szósty nabór projektów) w tym schemacie pomocy dla firm.
Dla średnich miast
Obydwa mają wysokie budżety i obydwa są organizowane na nowych, bardziej przyjaznych dla przedsiębiorców zasadach. Pierwszy, ogólny dla inwestycji realizowanych w całej Polsce z pulą 750 mln zł i drugi, będący nowością wynikającą z realizacji Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a w szczególności tzw. Pakietu dla średnich miast, dedykowany właśnie im z pulą 400 mln zł. W przypadku drugiego konkursu chodzi o lokalizację inwestycji przedsiębiorców na terenie wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju, czyli 255 miast średnich, w tym 122 tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Konkretne lokalizacje określono w regulaminie konkursu. Jednocześnie wprowadzono nowe kryterium formalne – specyficzne „wnioskodawca złożył jeden wniosek o dofinansowanie w konkursach równoległych".
Łatwiej małym firmom
Firmy mogą liczyć na bardziej przyjazne zasady przyznawania wsparcia niż ostatnio. Jak podkreśla Izabela Wójtowicz, dyrektor Departamentu Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w PARP wprowadzone zmiany powinny ułatwić ubieganie się o te dotacje, szczególnie mikro i małym przedsiębiorcom, dla których obniżono minimalną wartość kosztów kwalifikowanych z 10 do 5 mln zł, a także obniżono z 1 mln zł do 600 tys. zł wymaganą kwotę przychodów ze sprzedaży przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym (trwającym przynajmniej 12 miesięcy) w okresie trzech lat poprzedzających rok, w którym wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie wsparcia. Zmiany te są dobrze oceniane przez doradców.