Prokuratoria: reforma Gowina nie poprawi polskiej nauki i kształcenia

Projekt Gowina przewiduje niemal identyczny układ instytucji – uważa prezes Prokuratorii Generalnej RP.

Aktualizacja: 27.10.2017 08:11 Publikacja: 27.10.2017 07:23

Prokuratoria: reforma Gowina nie poprawi polskiej nauki i kształcenia

Foto: PAP, Jacek Bednarczyk

Projekt ustawy o szkolnictwie wyższym, tzw. ustawa 2.0, przygotowany przez resort nauki nie wprowadza właściwie żadnych nowych rozwiązań, które miałyby poprawić polską naukę i kształcenie. Nie potrzeba więc nowej, kompleksowej kodyfikacji prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Tak uważa Leszek Bosek, prezes Prokuratorii Generalnej RP. W swojej opinii podkreśla, że w nowej ustawie przewidziano niemal taki sam jak obecnie układ instytucji mających zapewnić sprawność systemu. Zdaniem prezesa Prokuratorii z projektu ustawy nie sposób zrekonstruować myśli przewodniej zmian dokonywanych w organizacji nadawania stopni i tytułów naukowych. Jak argumentuje, najlepszym przykładem jest utrzymanie dotychczasowego modelu nadzoru nad nadawaniem stopni i tytułów, opartego na funkcjonowaniu modelu centralnego organu. Komisja Doskonałości Naukowej, która ma zastąpić krytykowaną Centralną Komisję do spraw Stopni i Tytułów, otrzymuje identyczną pozycję.

Zdaniem Prokuratorii projektodawca nie skorzystał z okazji do wprowadzenia rozwiązań, które rzeczywiście zmieniłyby warunki nadawania stopni naukowych i tytułów. Wskazuje na znaną systemowi niemieckiemu konieczność odbycia studiów doktoranckich i obrony pracy doktorskiej w innym ośrodku niż ten, w którym uzyskało się stopień magistra. System ten zapobiega wpływowi czynników pozamerytorycznych na decyzje o nadaniu stopnia.

Lista mankamentów projektu jest zdaniem prezesa Prokuratorii długa.

Inne opinie o projekcie są raczej pozytywne.

– Projekt stanowi właściwy punkt wyjścia do dalszych prac – podkreśla prof. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

Pozytywnie ocenia go też OPZZ, ma tylko jedno ale.

– Wysokość minimalnego wynagrodzenia na uczelni nie powinna być ustalana w relacji do minimalnego miesięcznego wynagrodzenia. Punktem odniesienia powinna być średnia pensja, a nie ustalany arbitralnie decyzją rządu poziom wynagrodzeń minimalnych – zauważa Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ.

Poza tym ustawa 2,0 wprowadza wiele istotnych zmian, a wiele rozwiązań jest spójnych z rekomendacjami ZNP.

Zadowolony z kierunku zmian jest również Parlament Studentów RP.

etap legislacyjny: opiniowanie

Projekt ustawy o szkolnictwie wyższym, tzw. ustawa 2.0, przygotowany przez resort nauki nie wprowadza właściwie żadnych nowych rozwiązań, które miałyby poprawić polską naukę i kształcenie. Nie potrzeba więc nowej, kompleksowej kodyfikacji prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Tak uważa Leszek Bosek, prezes Prokuratorii Generalnej RP. W swojej opinii podkreśla, że w nowej ustawie przewidziano niemal taki sam jak obecnie układ instytucji mających zapewnić sprawność systemu. Zdaniem prezesa Prokuratorii z projektu ustawy nie sposób zrekonstruować myśli przewodniej zmian dokonywanych w organizacji nadawania stopni i tytułów naukowych. Jak argumentuje, najlepszym przykładem jest utrzymanie dotychczasowego modelu nadzoru nad nadawaniem stopni i tytułów, opartego na funkcjonowaniu modelu centralnego organu. Komisja Doskonałości Naukowej, która ma zastąpić krytykowaną Centralną Komisję do spraw Stopni i Tytułów, otrzymuje identyczną pozycję.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona