fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Budżet i Podatki

Lockdown tnie dochody państwa z akcyzy

Ograniczenia w gastronomii oznaczają spadek sprzedaży alkoholi
shutterstock
Zamrożenie gospodarki uderzy w budżet. Producenci wyrobów akcyzowych sygnalizują spadki sprzedaży sięgające 30 proc. Większości nie da się już odrobić.

Akcyza to ważne źródło dochodów budżetu państwa. W tym roku podatek ten miał przynieść kasie państwa 75 mld zł. Ale tak się raczej nie stanie.

Mniej papierosów...

– Ostatnie miesiące są wyjątkowo trudne dla producentów wyrobów tytoniowych. Wprowadzony w marcu stan epidemii negatywnie odbił się na sprzedaży legalnych papierosów. Porównując kwiecień 2020 r. z analogicznym miesiącem w 2019 r., widzimy aż 30-proc. spadek sprzedaży. Można przypuszczać, że odbije się to także negatywnie na wpływach z akcyzy od wyrobów tytoniowych do budżetu państwa – mówi Magdalena Włodarczyk, dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego.

Czytaj także: Ogromna podatkowa wyrwa w państwowej kasie

Jej słowa potwierdzają producenci. – Ostatnie tygodnie są wyjątkowo trudne dla całego sektora wyrobów tytoniowych. Obserwujemy znaczące spadki sprzedażowe, które w kwietniu sięgnęły 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – mówi Adam Suchenek, menedżer ds. komunikacji w Philip Morris. – Wynikają przede wszystkim z zamknięcia unijnych granic, ustania ruchu turystycznego, zawieszenia ruchu lotniczego i zamknięcia lotnisk oraz powrotu do domów pracowników z Ukrainy i Białorusi – tłumaczy.

– Choć od wielu lat apelujemy o przewidywalną politykę akcyzową, od stycznia 2020 r. w życie weszła nieoczekiwana i niekonsultowana z branżą 10-proc. podwyżka akcyzy zamiast zapowiadanej przez rząd 3-proc. – zauważa Adrian Jabłoński, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w JTI Polska. – Dodatkowo teraz niemal cały łańcuch dostaw wyrobów tytoniowych mierzy się z technicznymi problemami funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych, które zakłócają i opóźniają płynność dostaw papierosów do punktów detalicznych. Problemy te wynikają z konieczności wdrożenia nowej specyfikacji technicznej systemu. Firmy miały czas na dostosowanie się do niej do 1 kwietnia, ale ze względu na pandemię wielu przedsiębiorców w pierwszej kolejności musiało ratować swoje firmy przed bankructwem, a konieczność dostosowania systemów informatycznych zeszła na dalszy plan – dodaje.

...alkoholi

Ze spadkami sprzedaży mierzą się też producenci alkoholi. – Nasza branża cierpi z powodu ograniczeń funkcjonowania gastronomii, restauracji, barów, pubów i hoteli. To 15–20 proc. naszego rynku zbytu – mówi Ryszard Woronowicz, menedżer ds. PR w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Jego zdaniem zakaz uderza szczególnie mocno w małych producentów m.in. nalewek, którzy mają problemy z ich dystrybucją, są to bowiem produkty w dużej części sprzedawane w klubach i restauracjach. Z tego samego powodu spadki dotykają sprzedaży droższych alkoholi.

Związek nie ma jeszcze danych o poziomie sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach. – Z Ministerstwa Finansów dostaliśmy informację o wzroście wpływów z akcyzy nakładanej na nasze wyroby, sądzimy jednak, że jest to efekt podwyżki tego podatku wprowadzonej z początkiem roku – mówi Ryszard Woronowicz.

Także Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego nie ma na razie świeżych danych o sprzedaży piwa. W pierwszych tygodniach trwania epidemii, czyli w marcu, sygnalizował spadek sprzedaży o ok. 4,5–5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. – Także w kwietniu konsumpcję piwa ograniczały izolacja społeczna, brak wydarzeń masowych, ograniczenia w przemieszczaniu się, limity dotyczące liczby klientów w sklepach czy wreszcie pozostawanie przez cały miesiąc zamkniętych lokali gastronomicznych – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku.

...i paliw

O spadkach informuje też koncern PKN Orlen. W drugiej połowie marca sprzedaż paliw spadła mu o około 30 proc. – Ten spadek utrzymał się również w kwietniu, jednak teraz z tygodnia na tydzień sytuacja się poprawia – mówiła w czasie prezentacji wyników firmy za pierwszy kwartał tego roku Patrycja Klarecka, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży detalicznej.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA