Chcemy promować budownictwo z prefabrykatów w Polsce

Jesteśmy otwarci na wspieranie prywatnych producentów i tworzenie ważnej gałęzi rynku – mówi Mariusz Wal, prezes ARP Prefabrykacja.

Publikacja: 12.11.2020 20:39

Chcemy promować budownictwo z prefabrykatów w Polsce

Foto: materiały prasowe

ARP Prefabrykacja to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ma 70 proc. udziałów) i HM Factory, producenta betonowych prefabrykatów należącego do giełdowej grupy HM Inwest. Jaki jest cel utworzenia joint venture i budowy wspólnymi siłami zakładu w Świętokrzyskiem? Czy ma to być nadworny producent na potrzeby programu Mieszkanie ?

Najważniejsze cele spółki ARP Prefabrykacja to wdrożenie nowoczesnych technologii modułowych i prefabrykacji na krajowym rynku budownictwa. Chcemy wykorzystać do tego doświadczenie partnera branżowego HM Factory oraz zasoby i możliwości ARP. To pierwsza spółka tego rodzaju, można powiedzieć: eksperymentalna, łącząca inwestora prywatnego i podmiot Skarbu Państwa.

Oczywiście, chcemy wesprzeć program Mieszkanie , by nadać mu odpowiednią dynamikę, ale zamysły są szersze: w ostatnim czasie w Polsce zauważalny jest spory wzrost zainteresowania wykorzystaniem prefabrykatów, negatywne – zupełnie nieuzasadnione – skojarzenia z PRL-owską wielką płytą odchodzą w zapomnienie. Inwestorzy dostrzegają, że technologia pozwala szybciej realizować inwestycje, a czas to pieniądz, nie bez znaczenia jest tu także aspekt ekologiczny.

Obecnie udział prefabrykatów w Polsce jest bardzo niski, rzędu 3–5 proc., chcemy być trendsetterem, tak by zastosowanie tej technologii było takie jak na zachodzie Europy, w Skandynawii czy Stanach Zjednoczonych.

Jesteśmy zatem otwarci na współpracę z inwestorami komercyjnymi, prefabrykaty to nie tylko budownictwo wielorodzinne, ale i jednorodzinne, a także komercyjne: biurowce, hale magazynowe i produkcyjne, hotele, obiekty użyteczności publicznej itp. Jesteśmy także zainteresowani eksportem – produkowane w Polsce prefabrykaty cieszą się m.in. bardzo dużym popytem na rynkach skandynawskich.

Fabryka ma działać nie tylko na potrzeby programu Mieszkanie , ale czy państwo powinno się angażować w produkcję – na rynek krajowy i eksport? Czy nie jest to tworzenie konkurencji dla prywatnych przedsiębiorców?

Jak już mówiłem, naszą ambicją jest wsparcie rynku budowlanego, promocja technologii prefabrykacji. Patrząc na bieżące moce produkcyjne i potencjał popytu w tej dziedzinie, jest bardzo dużo do zrobienia, zaangażowanie ARP może nadać biznesowi dynamikę. Budowana z HM Inwestem fabryka to za mało wobec potencjału rynku, jesteśmy otwarci na szerszą współpracę z prywatnym biznesem. ARP ma wiele narzędzi wspierania prywatnych przedsiębiorców, jest otwarta na pomysły i propozycje, które można przekuć na biznesplan.

Jakie moce ma mieć zakład? Można to przeliczyć na liczbę mieszkań w skali roku?

Fabryka będzie produkować ściany, stropy, schody – kompletny system pozwalający na szybką budowę – i będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie, w pełni zautomatyzowaną. Można szacować, że w pierwszej fazie chcemy osiągnąć skalę 4–4,5 tys. mieszkań rocznie, co jest kroplą w morzu popytu. Mamy opracowaną strategię długoterminową, na wiele lat naprzód, w kolejnej fazie chcielibyśmy, żeby zakład produkował komponenty do 12 tys. mieszkań rocznie.

Kiedy rozpocznie się budowa i kiedy fabryka zacznie produkcję?

Zakład powstanie na należącej do ARP działce w Suchedniowie, na obszarze Starachowickiej Strefy Ekonomicznej. Lokalizacja jest bardzo korzystna pod kątem dostaw: w optymalnej odległości znajdują się największe aglomeracje, transport prefabrykatów będzie opłacalny na terenie 50 proc. Polski.

Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwolenia na wyburzanie zabudowań. Projekt fabryki od czerwca jest na deskach kreślarskich, prace idą zgodnie z harmonogramem. Linie produkcyjne będziemy zamawiać za granicą – w Polsce takich po prostu nie ma.

Myślę, że budowa ruszy w przyszłym roku i realnie na początku 2022 r. fabryka zostanie uruchomiona. Będziemy w stanie organicznie zwiększać wydajność, m.in. wprowadzając pracę na trzy zmiany.

Sama działka ma 10 ha, fabryka zajmie 5 ha, będzie więc możliwość ekspansji.

Jaka jest wartość przedsięwzięcia?

Jesteśmy w trakcie projektowania fabryki, a także szczegółowych ustaleń budżetu. Myślę, że wartość inwestycji zamknie się kwotą kilkudziesięciu milionów złotych. Jestem przekonany, że to inwestycja w wielką szansę dla polskiej gospodarki.

Mariusz Wal jest prezesem ARP Prefabrykacja od czerwca 2020 r. Wcześniej pracował jako dyrektor sprzedaży i zarządzający zespołami w firmach FläktGroup, Libet, Rehau czy Dospel. Kompetencje menedżera sprzedaży łączy z wiedzą techniczną inżyniera. Absolwent Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach. ?

ARP Prefabrykacja to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ma 70 proc. udziałów) i HM Factory, producenta betonowych prefabrykatów należącego do giełdowej grupy HM Inwest. Jaki jest cel utworzenia joint venture i budowy wspólnymi siłami zakładu w Świętokrzyskiem? Czy ma to być nadworny producent na potrzeby programu Mieszkanie ?

Najważniejsze cele spółki ARP Prefabrykacja to wdrożenie nowoczesnych technologii modułowych i prefabrykacji na krajowym rynku budownictwa. Chcemy wykorzystać do tego doświadczenie partnera branżowego HM Factory oraz zasoby i możliwości ARP. To pierwsza spółka tego rodzaju, można powiedzieć: eksperymentalna, łącząca inwestora prywatnego i podmiot Skarbu Państwa.

Pozostało 84% artykułu
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu