Światowe nakłady na reklamę w górę, ale wolniej niż ceny

Wolniejszy rozwój gospodarki to zapowiedź wolniejszego wzrostu rynku reklamowego na świecie i w Polsce.

Publikacja: 26.12.2019 21:00

Światowe nakłady na reklamę w górę, ale wolniej niż ceny

Foto: Adobe Stock

Według prognozy agencji mediowej Zenith w 2020 r., głównie za sprawą spadku popularności telewizji linearnej, o 1,6 proc. skurczy się grono odbiorców reklam, a mimo to globalne nakłady reklamowe zwiększą się o 4,3 proc., do 666 mld dol. Według Zenithu od lat rosną bowiem ceny mediów.

W zestawieniu z prognozami Międzynarodowego Funduszu Walutowego nakłady na reklamę będą rosły w przyszłym roku wolniej niż globalne PKB. Różnica na niekorzyść wydatków na reklamę ma się powiększyć w kolejnych latach.

Jeśli przyjąć, że podobna zależność wystąpi w Polsce, gdzie rynek reklamy po wyjątkowo udanym 2018 r. wrócił w 2019 do normalności, to w 2020 r. możemy zobaczyć zwyżkę rzędu 3 proc.

Jak piszemy bowiem dziś na łamach, średnia prognoz ekonomistów ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" mówi, że w 2020 r. krajowe PKB powiększy się o 3,4 pkt proc. (wolniej o 0,8 pkt proc. niż w 2019 r.).

Sumarycznych prognoz dla Polski na nowy rok jeszcze nie ma.

– Nadal można prognozować wzrost w branżach, które są beneficjentami programu 500+. Dotyczy to przede wszystkim handlu, gdzie dodatkowym impulsem może być brak niedziel handlowych. Jak pokazuje doświadczenie z 2019 r., powoduje to raczej wzrost nakładów reklamowych, które mają ratować niższą sprzedaż w handlu tradycyjnym i zwiększyć liczbę transakcji w e-commerce, którego ten zakaz nie dotyczy – mówi Magdalena Kolenkiewicz, dyrektor generalna domu mediowego Starcom (należy, tak jak Zenith, do grupy Publicis). – Beneficjentem 500+ są również sektory związane z rozrywką, czasem wolnym i mediami. Dotyczy to także kategorii związanych z biznesem wnętrzarskim i dekoracyjnym. Z kolei wydarzenia sportowe pozytywnie wpłyną na inwestycje w żywność, napoje alkoholowe i bezalkoholowe – wylicza Kolenkiewicz. Wspomniane przez nią wydarzenia sportowe to letnie igrzyska olimpijskie oraz UEFA Euro 2020.

Według Starcomu najbardziej dynamicznie nadal będą rosły wydatki w polskim internecie. – Szacujemy, że ten wzrost wyniesie 8–9 proc. – podaje menedżerka Starcomu. Według tego domu mediowego w telewizji, która globalnie jeszcze przez kilka lat będzie medium dominującym, można się spodziewać 3-proc. wzrostu nakładów. Dla porównania w 2019 r. wzrost ten mógł wynieść 0,6 proc.

Radio ma odnotować w nowym roku 1,2-proc. wzrost przychodów reklamowych, co również oznacza przyspieszenie w porównaniu z tempem widocznym w 2019 r. (0,4 proc.). Wyższe wydatki w 2020 r. Starcom prognozuje w reklamie zewnętrznej i kinie – w obu przypadkach o około 4 proc. (odpowiednio 1,8 proc. i 2,3 proc. rok wcześniej).

Według prognozy agencji mediowej Zenith w 2020 r., głównie za sprawą spadku popularności telewizji linearnej, o 1,6 proc. skurczy się grono odbiorców reklam, a mimo to globalne nakłady reklamowe zwiększą się o 4,3 proc., do 666 mld dol. Według Zenithu od lat rosną bowiem ceny mediów.

W zestawieniu z prognozami Międzynarodowego Funduszu Walutowego nakłady na reklamę będą rosły w przyszłym roku wolniej niż globalne PKB. Różnica na niekorzyść wydatków na reklamę ma się powiększyć w kolejnych latach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?