Jakie trendy dominują w tej chwili w budowaniu społecznej odpowiedzialności firm?
– Biznes odchodzi od pojedynczych działań, czy to społecznych, czy to stricte charytatywnych, na rzecz pewnego całościowego, strategicznego myślenia o odpowiedzialności firmy – mówiła podczas programu Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Drugi trend to partnerstwa. Coraz bardziej złożone problemy społeczne wymagają współpracy kilku sektorów. Nie jest tak, że organizacje pozarządowe same są w stanie rozwiązać na przykład problem ubóstwa. Dlatego coraz więcej tworzy się ciekawych partnerstw, w których biznes daje swój know-how – dodała.
Po co firmy jednak w ogóle interesują się sferą, która wykracza poza zakres ich działalności? – Żeby lepiej zarządzać, żeby pracownicy byli bardziej zadowoleni, bardziej lojalni, żeby być lepszym sąsiadem, żeby być uznawanym za pożądaną firmę w jakiejś miejscowości – odpowiadała Panek-Owsiańska. Jej zdaniem powodów jest bardzo wiele. I nie są to przyczyny wizerunkowe, firmy chcą pokazać, w jaki sposób wpływają na świat, chcą maksymalizować swój pozytywny wpływ.
Zaangażowanie mile widziane przez klientów
Dla polskich konsumentów, jak podkreślała prof. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego, społeczne zaangażowanie firm bardzo powoli staje się istotnym czynnikiem na przykład przy decyzjach zakupowych.
– W badaniach Barometr CSR pytaliśmy o to, czy firmy powinny się angażować. Oczywiście respondenci odpowiadają: tak, powinny. Ale również „tak" odpowiadali na pytanie, czy kupią produkt firmy, o której wiedzą, że się nie angażuje. Czyli jeszcze nie mamy tego odruchu, żeby wybierać te firmy, które się bardziej angażują – mówiła prof. Maison. – Myślę, że społeczna odpowiedzialność ma coraz większe znaczenie. Jeszcze się uczymy jako społeczeństwo tego, żeby z takiej strony patrzeć na biznes.