fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Planeta i ludzie w centrum strategii biznesowej Kompanii Piwowarskiej

materiały prasowe
Pandemia koronawirusa to niejedyne, co zagraża obecnie biznesom na całym świecie. Poza nią największym wyzwaniem są zmiany klimatyczne. Planeta i ludzie nie mogą czekać, aż skończy się czas zarazy – przekonuje Igor Tikhonov, prezes największego w Polsce producenta piwa – Kompanii Piwowarskiej – i pokazuje na przykładzie firmy, że biznes prowadzony w sposób zrównoważony to obecnie nie opcja, lecz konieczność.

Materiał przygotowany przez Kompanię Piwowarską

Odpowiedzią Kompanii Piwowarskiej na współczesne wyzwania środowiskowe jest postawienie sobie konkretnych celów do zrealizowania w ciągu najbliższej dekady. To nowe podejścia producenta, który od lat poważnie podchodzi do kwestii wpływu swojego biznesu na planetę i ludzi. Jest zresztą liderem swojej branży w tym zakresie. „Nadszedł moment, w którym jako browary europejskiej części Grupy Asahi postanowiliśmy wdrożyć w życie fundamentalną zmianę, czyniąc nasze ambicje i plany związane ze zrównoważonym rozwojem integralną częścią naszej strategii biznesowej" – komentuje Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej. W centrum tej strategii znalazły się planeta i ludzie, którym firma poświęca najwięcej uwagi. Prezes Tikhonov przekonuje, że jest to wyrazem strategicznego myślenia o przyszłości firmy, ale także społeczności, w której funkcjonuje, oraz do planety.

Tym samym Kompania Piwowarska przyczynia się do realizacji ambitnych celów Agendy 2030 Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz wizji środowiskowej japońskiej Grupy Asahi, której jest częścią.

Redukcja CO2 w centrum uwagi

Warzone z poszanowaniem zasobów naturalnych i środowiska, przy użyciu energii wiatrowej, sprzedawane w opakowaniach wielokrotnego użytku – takie mają być piwa Kompanii Piwowarskiej. Chcąc równoważyć cele biznesowe z ekologicznymi i społecznymi, producent piwa największą uwagę przykłada do osiągnięcia neutralności węglowej. „Emisje CO2 w największym stopniu przyczyniają się do zmian klimatycznych, dlatego już dziś stawiamy na odnawialne źródła energii" – dodaje Tikhonov.

Już w przyszłym roku browary Kompanii Piwowarskiej będą w 100 proc. zasilane energią wiatrową, co pozwoli obniżyć całkowitą emisję CO2 przez nie o dwie trzecie w porównaniu z 2019 r. A to oznacza 7,5 tys. ha lasów, które nie będą absorbować dwutlenku węgla pochodzącego z produkcji piwa Kompanii Piwowarskiej. Jest to możliwe dzięki przełomowej umowie typu PPA (power purchase agreement) podpisanej przez Kompanię Piwowarską w 2019 r. z dostawcą energii. Dzięki niej producent jest jedną z pierwszych w Polsce dużych firm wykorzystujących w procesie produkcyjnym energię elektryczną pochodzącą wyłącznie z OZE.

Wspieranie czystego powietrza dotyczy także pozyskiwania energii cieplnej. Obecnie jej część producent produkuje sam, m.in. spalając biogaz wytwarzany w browarze w Tychach. Wśród innych rozwiązań znajduje się wykorzystanie gazu ziemnego (Lech Browary Wielkopolski) czy wykorzystywanie pary z elektrociepłowni (Browar Dojlidy). Browary wyposażono także w precyzyjny system monitorujący zużycie mediów. Stale monitorowany jest też poziom emisji CO2, który z roku na rok jest coraz niższy.

W kolejnych latach firma planuje pozyskiwać także energię cieplną ze źródeł odnawialnych. Docelowo, w 2050 r., KP chce być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, a do 2030 r. chce ograniczyć ślad węglowy w łańcuchu dostaw o 30 proc. Trwają właśnie poszukiwania najlepszych rozwiązań w tym zakresie.

Opakowania przyjazne środowisku

Branża piwowarska jest obecnie jedyną w Polsce, która na szeroką skalę wykorzystuje potocznie zwane butelki zwrotne. Doskonale wpisuje się to w koncepcję ponownego wykorzystywania opakowań i przez to zmniejsza negatywny wpływ na środowisko naturalne. Lider rynku aż połowę swoich produktów sprzedaje w opakowaniach wielokrotnego użytku: w szklanych butelkach zwrotnych oraz stalowych kegach. Ponadto 45 proc. opakowań to puszki aluminiowe, niemal w połowie powstałe z materiału pochodzącego z recyklingu.

Firma dąży do tego, by jej opakowania dzięki innowacyjnym rozwiązaniom spełniały warunki obiegu zamkniętego. „Mniej butelek oznacza znacznie niższą emisję CO2 przy produkcji nowych butelek oraz mniej zdegradowane środowisko naturalne, bo nie wykorzystuje się surowców do ich produkcji. My w całości przejmujemy odpowiedzialność za swoje opakowania, organizując i finansując ich obieg od momentu pierwszego wprowadzenia w rynek do przekazania ich do recyklingu" – dodaje prezes Kompanii Piwowarskiej. Model ten okazuje się bardzo efektywny – do browarów powraca aż 92 proc. butelek wielokrotnego użytku.

Kolejno wprowadzane rozwiązania, jak zmniejszenie wagi puszek, również przyczyniają się do ograniczenia śladu węglowego. Kompania Piwowarska wprowadziła ponadto szereg zmian w swojej logistyce – poczyniono szereg optymalizacji od sieci dystrybucji, poprzez alokację zapasów, zwiększanie średniej wielkości dostaw, modernizację taboru, wprowadzenie elektrycznych wózków widłowych, aż po szkolenia kierowców z zakresu oszczędnej jazdy. Zmiany te w okresie 2017–2019 przyczyniły się do dalszej redukcji CO2 o 9 proc. w części logistycznej firmy. Oprócz tego postawiła na zakup lodówek bez czynnika chłodniczego HFC wpływającego na globalne ocieplenie.

„Przed nami ambitne cele na kolejną dekadę" – podsumowuje Tikhonov. „Planujemy kolejne kroki, jak szukanie dalszych możliwości redukcji emisji CO2. Utworzono w tym celu zespoły projektowe na szczeblach krajowym i regionalnym, zajmujące się rozwijaniem, realizacją i monitorowaniem postępów prac" – dodaje. Dzięki takiemu podejściu już od przyszłego roku zagadnienia zrównoważonego rozwoju zostaną wpisane w indywidualne cele liderów firmy i będą raportowane na poziomie Europy i całej grupy.

Prezes Kompanii Piwowarskiej podkreśla, że planeta jest naszą wspólną odpowiedzialnością. Dlatego firma postawiła sobie ambitne i konkretne cele środowiskowe, które zrealizuje w trakcie kolejnej dekady. Do troski o planetę zachęca także konsumentów, przekonując, że to nasze codzienne świadome wybory, szczególnie dotyczące produktów codziennego użytku, mają znaczenie. Producent zachęca do stawiania na producentów dbających o środowisko, do właściwej segregacji odpadów i nadawania im drugiego życia.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA