Panattoni Europe to największy w Polsce deweloper nieruchomości logistyczno-przemysłowych, jego ekspansja to źródło kontraktów dla giełdowych general-nych wykonawców, takich jak Dekpol czy Mirbud. Z kolei na długofalową współpracę z Panattoni i projekty joint venture postawił Marvipol.
Na koniec września deweloper miał w budowie 1,5 mln mkw. w całej Europie. Popyt na obiekty zgłasza nie tylko branża e-commerce, ale też produkcyjna. Co więcej, Panattoni nie boi się dużych projektów spekulacyjnych – rozpoczynanych bez zgromadzenia przedwstępnych umów najmu.
– Skala realizowanych w Europie projektów Panattoni potwierdza odporność sektora magazynowego na ograniczenia związane z pandemią, a z drugiej stro-ny odzwierciedla szerszą perspektywę trendów w gospodarce – skomentował Robert Dobrzycki, prezes Panattoni.
– W prowadzonych inwestycjach zdecydowanie zwiększyła się powierzchnia na potrzeby e-commerce, znacząco wzrósł również udział firm produkcyjnych, ale też i dystrybucyjnych, które były uzależnione od importu i w czasie pierwszej fazy pandemii doznały zachwiań w dostawach produktów lub półproduktów – dodał. Według szacunków Colliers International na koniec września całkowita podaż powierzchni magazynowej w Polsce wyniosła 20,3 mln mkw. W samym III kwartale deweloperzy oddali prawie 685 tys. mkw. Na koniec września w budowie było 1,53 mln mkw. magazynów. Wskaźnik pustostanów sięgał 8,2 proc.
– Nowo rozpoczęte inwestycje to w znacznej mierze projekty typu BTS (na zamówienie konkretnego najemcy), powierzchnie przynajmniej częściowo zabez-pieczone umowami najmu oraz małe magazyny miejskie. Deweloperzy częściowo odchodzą od typowo spekulacyjnych inwestycji, co nie oznacza, że nie zabez-pieczają gruntów pod kolejne projekty – skomentował Maciej Chmielewski, senior partner i dyrektor działu powierzchni logistycznych i przemysłowych w Colliers International. Popyt jest cały czas bardzo wysoki, w III kwartale podpisano umowy najmu 1,34 mln mkw.