Reklama

Pandemia jest okazją do skoku dla niektórych firm

Choć wiele firm zmaga się teraz z kłopotami, to przybywa szukających okazji do szybszego rozwoju.

Publikacja: 29.06.2020 21:00

Pandemia jest okazją do skoku dla niektórych firm

Foto: Adobe Stock

Zwolnienia, zagrożenie upadłością czy kłopoty z płynnością to tylko jedna strona rzeczywistości postepidemicznej i jej wpływu na polskie firmy. Choć przybywa podmiotów zawieszających działalność, to wiele firm chce wykorzystać okazję, by rozwijać się teraz jeszcze szybciej. – Spodziewamy się pojawienia się nowych możliwości ekspansji, także w przejęciach i akwizycjach – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Amica.

Dużo nowych sklepów

W przypadku polskiego producenta AGD chodzi głównie o Włochy, czyli kraj najmocniej odczuwający skutki epidemii koronawirusa, a jednocześnie wielki producent sprzętu. To niemal pewne, że wiele włoskich firm może się z tej sytuacji nie podnieść, co stworzy okazje w zakresie zakupu marek czy także bazy produkcyjnej.

Z powodu skutków pandemii zwalniać rozwoju nie ma zamiaru wiele firm handlowych, zwłaszcza sieci spożywczych i drogerii. – Podczas kryzysu w 2008 r. wiele firm wstrzymało inwestycje, nie chcąc ponosić ryzyka w tak trudnym czasie. Myśmy zaryzykowali i zrobiliśmy dokładnie odwrotnie: przyspieszyliśmy ekspansję, dzięki czemu ugruntowaliśmy pozycję lidera na rynku – mówi Marek Maruszak, prezes Rossmann SDP. – Teraz także podtrzymujemy plan otwarcia w tym roku 100 nowych drogerii. Przesuniemy w czasie te wydatki, które możemy zawiesić na jakiś czas, ale na biznesie nie zamierzamy oszczędzać – dodaje.

Reklama
Reklama

Nowe sklepy co najmniej równie intensywnie jak wcześniej uruchamiają Biedronka, Lidl, Żabka czy Carrefour. Z oczywistych względów duże zmiany widać w sektorze marketów budowlanych, który teraz wyjątkowo mocno zwraca się w stronę e-handlu, choć latami kanał online nieco lekceważył.

W lipcu mieszkańcy kolejnych 14 lokalizacji zyskają możliwość odbioru zamówionych produktów w Bricomatach, czyli innowacyjnych punktach zlokalizowanych przed supermarketami sieci. Usługa zakupów click & collect jest już dostępna we wszystkich sklepach Bricomarché, a dostawa np. za pośrednictwem kuriera w większości z nich.

Maszyny do odbioru

Sieć Bricomarché inwestuje w system do odbioru zamówień składanych online, a odbieranych w specjalnych urządzeniach przy sklepie. Działają już w 10, w lipcu będą montowane przy 14 kolejnych. Od kwietnia tego roku klienci wszystkich sklepów Bricomarché mają także możliwość złożenia zamówienia online i wyboru jednej z kilku form odbioru, w tym kurierskiej.

– Obecnie intensywnie pracujemy nad doskonaleniem kanału e-commerce. Dbając o wygodę naszych klientów, udostępniamy kolejne formy odbioru towaru, np. poprzez kuriera, także dla dużych gabarytów, oraz bezpieczną i innowacyjną formę odbioru click & collect w Bricomatach – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna Bricomarché w Polsce. – Odbiór zamówienia w Bricomacie jest darmowy, prosty i co ważne – bezpieczny, ponieważ klient nie musi wchodzić na teren sklepu. Wystarczy, że wprowadzi na ekranie urządzenia podany podczas dokonywania zakupów numer telefonu oraz kod dostępu, który otrzymał w treści SMS – dodaje.

Także Castorama w nowej strategii stawia na rozwój kanałów elektronicznych, podobną decyzję podejmują dzisiaj firmy handlowe.

– Mimo że nowa rzeczywistość zamknęła drzwi przed wieloma biznesami, jednocześnie otworzyła cały wachlarz możliwości – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży DHL Express.

Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama