Solaris: wyższe przychody, mniej autobusów

Na mocnym rynku Solaris traci udziały, ale ma być lepiej.

Aktualizacja: 01.03.2019 06:56 Publikacja: 01.03.2019 06:29

Solaris: wyższe przychody, mniej autobusów

Foto: materiały prasowe

W 2019 roku Solaris prognozuje sprzedaż 1,6 tys. autobusów. W 2018 roku sprzedał 1226, o 171 mniej niż w 2017 roku. Przychody jednak poprawiły się do 1867 mln zł, o 17 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce Solaris sprzedał 402 autobusy, co dało mu 33 proc. rynku, gdy w 2017 roku marka zdobyła połowę rynku.

Prezes spółki Javier Calleja nie jest zaniepokojony spadkami, wskazuje że przyczyn jest kilka, w tym przejście na nowe napędy (coraz więcej elektrycznych autobusów zamiast wyposażonych w silniki diesla) i przejęcie wielkopolskiego producenta autobusów przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF.

Calleja zapewnia, że elektryfikacja napędów jest szansą dla marki, która dostarczyła lub jest w trakcie budowy ponad 400 elektrycznych autobusów dla odbiorców z szesnastu państw: od Finlandii po Hiszpanię. Autobusy przejechały niemal 11 mln km, a rekordzista pokonał już ćwierć mln km.

Solaris ma mocną pozycję w segmencie autobusów elektrycznych. W Polsce w 2016 roku zarejestrowano 54 ebusy, w tym 44 Solarisy (81 proc. rynku), w 2017 roku 114 autobusów (47 Solarisów – 41 proc. rynku) i w 2018 roku 46, w tym 29 Solarisów (63 proc. rynku).

Rynek ebusów w Europie pomiędzy 2015 i 2016 rokiem wzrósł o 46 proc., w kolejnym o 182 proc. i w ostatnim o 22 proc. Solaris wykonał w Europie ponad 2 tys. studiów wykonalności stworzenia linii z elektrycznymi autobusami.

W 2018 roku w Europie BYD zdobył 25 proc. rynku, Solaris 17 proc., VDL 13 proc., Yutong 9 proc. i SOR 6 proc. Prognozy na 2030 rok mówią, że 45,2 proc. autobusów będzie miało bateryjny (elektryczny) napęd, 16,5 proc. hybrydowy, 12,5 proc. wodorowy i 18,2 proc. gazowy. Solaris spodziewa się, że tegoroczny popyt w Polsce i Europie utrzyma się na wysokim poziomie. Marka rozważa możliwość dalszej rozbudowy zakładu, inwestuje także w szkolenia (1,2 mln zł w 2018 roku) i promocję zawodu. Zachęciła ośmioro gimnazjalistów (w tym dwie dziewczyny) do zapisania się do klas patronackich w szkole branżowej.

Solaris przygotowuje także nowe modele. Kończy prace nad pierwszym prototypem napędzanym wodorem, który zapewni 350 km zasięgu. Przygotowuje 24-metrowy, 2-przegubowy trolejbus. Wiosną trafi on na testy do Gdyni. Nowością jest także bardzo lekki 12-metrowy autobus, o pół tony lżejszy od standardowych pojazdów. Nadaje się do obsługi mało obciążonych linii.

Całość akcji Solarisa ma CAF, który w 2018 roku podpisał porozumienie z PFR o odsprzedaży państwowemu funduszowi 35 proc. akcji spółki, co do tej pory nie zostało sfinalizowane.

W 2019 roku Solaris prognozuje sprzedaż 1,6 tys. autobusów. W 2018 roku sprzedał 1226, o 171 mniej niż w 2017 roku. Przychody jednak poprawiły się do 1867 mln zł, o 17 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce Solaris sprzedał 402 autobusy, co dało mu 33 proc. rynku, gdy w 2017 roku marka zdobyła połowę rynku.

Prezes spółki Javier Calleja nie jest zaniepokojony spadkami, wskazuje że przyczyn jest kilka, w tym przejście na nowe napędy (coraz więcej elektrycznych autobusów zamiast wyposażonych w silniki diesla) i przejęcie wielkopolskiego producenta autobusów przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły