#RZECZoBIZNESIE: Jacek Siwiński: Polska to regionalny hub dla Velux

Posiadamy 4 fabryki w Polsce, gdzie zatrudniamy 4 tys. osób. Co czwarty pracownik całej grupy pracuje w Polsce. Doszło do tego, że globalnie w całej firmie pracuje 40 proc. więcej Polaków niż Duńczyków – mówi Jacek Siwiński, prezes Velux Polska, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 14.07.2017 14:14 Publikacja: 14.07.2017 13:04

#RZECZoBIZNESIE: Jacek Siwiński: Polska to regionalny hub dla Velux

Foto: tv.rp.pl

Odbija się boom budowlany w Polsce na rynku okien dachowych?

Jak najbardziej. Ten trend trwa już jakiś czas.

Jeszcze 5 lat temu wskaźniki budownictwa nowego, głównie indywidualnego, były negatywne. Później się ustabilizowały i teraz mamy do czynienia z 3. rokiem wyraźnego wzrostu wskaźników jak pozwolenia na budowę czy starty nowych budów. Przekłada się to na rynek okien dachowych, który również rośnie.

Okna dachowe to pewnie bardziej budownictwo indywidualne.

Tak. Rynek rośnie, gdy rośnie liczba dachów. W budownictwie indywidualnym, jeden dom to jeden dach.

Jak szybko rośnie rynek okien dachowych?

Po zamknięciu zeszłego roku oszacowaliśmy, że wzrost był na poziomie 5-6 proc. Jest to więcej niż wzrost gospodarczy. W tym roku będzie tak samo, bo budownictwo mieszkaniowe rozwija się szybciej niż gospodarka.

Polska stała się hubem dla koncernu na ten region?

Tak. Rozpoczęliśmy działalność w Polsce w 1990 r. Wtedy jeszcze nie istniała kategoria okien dachowych i rozpoczęliśmy ten temat. Od wielu lat konsekwentnie inwestujemy w rozwój produkcji, głównie pod kątem eksportu.

Dzisiaj posiadamy 4 fabryki, gdzie zatrudniamy 4 tys. osób. Jest to największe zaplecze produkcyjne dla grupy. Co czwarty pracownik całej grupy pracuje w Polsce. Doszło do tego, że globalnie w całej firmie pracuje 40 proc. więcej Polaków niż Duńczyków.

Czyli Polska jest zapleczem produkcyjnym.

To prawda. Bardzo ważnym i strategicznym.

Wprowadzaliśmy i rozwinęliśmy kategorię, która dzisiaj jest warta kilkaset milionów rocznie.

Nasza produkcja idzie głównie na eksport. Dzisiaj Polska jest największym eksporterem stolarki budowlanej w Europie. Velux eksportuje produkty za 1,6 mld zł, co stanowi jedną czwartą polskiego eksportu stolarki.

Dokąd wysyłacie swoje produkty?

Głównie na zachód. Produkowane w Polsce okna dachowe są to najbardziej zaawansowane produkty. Główne rynki to Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Skandynawia.

Jesteście zainteresowanie rynkami wschodnimi?

Jak najbardziej. Mamy własne organizacje w Rosji i na Ukrainie. To są rynki, które przechodzą duże turbulencje.

Planujecie się jeszcze rozwijać w Polsce?

Mamy politykę drobnych kroków. W ostatnich latach mocno rozbudowywaliśmy bądź modernizowaliśmy nasze zakłady.

Będziemy się koncentrować na utylizacji tych mocy produkcyjnych, które nabudowaliśmy. Nie mamy planów o stawianiu nowych zakładów.

Mamy jeszcze możliwości rozwoju w obecnych lokalizacjach.

Ile zainwestowaliście do tej pory w Polsce?

W ostatnich latach blisko 600 mln zł.

Jak wygląda wasza walka biznesowa z największym konkurentem, czyli Fakro?

Klienci mogą obserwować tę walkę po naszych ruchach marketingowych, po tym jak kształtujemy naszą ofertę, jakie nowości i innowacje proponujemy.

To oni korzystają na konkurencyjnej walce. W tym roku wprowadziliśmy do podstawowej oferty okna trzyszybowe, które do tej pory były dobrem luksusowym.

Jakie nowinki pojawią się w najbliższych latach?

Najszybszym zjawiskiem będzie połączenie okien z inteligentnym budynkiem. Zachowanie okien i przesłon słonecznych będzie sterowane w zależności od warunków panujących wewnątrz budynków. Okna będą się uczyły przyzwyczajeń domowników. Np. będą nadążały za słońcem, aby uniknąć przegrzania lub przechłodzenia pomieszczeń.

Czym wyróżnia się biznes okien dachowych?

Jako producent musimy się opiekować naszym produktem również po jego sprzedaży. Jest to model biznesu w którym nie można sprzedać i zapomnieć.

Biznes jest coraz mniej sezonowy. Technologie budowania i warunki pogodowe zimą są takie, że można prowadzić budowy na okrągło.

Bardziej sezonowy jest biznes związany z akcesoriami. Wzrosty sprzedaży przesłon czy rolet zaciemniających widzimy, gdy zaczynają się wysokie temperatury.

Osiągacie wysokie marże?

Marże nie są wysokie, ale stabilne. Dzisiaj można je wygenerować wyższe niż wcześniej.

Brak pracowników dotyka wasz biznes?

Nie nazwałbym tego brakiem. Po prostu jest trudniej pozyskać pracowników.

W tym roku zwiększymy ilość miejsc pracy o kilkaset, więc ten temat nas dotyczy.

Staramy się wydłużyć obecność pracownika na rynku pracy. Przerabiamy stanowiska pracy, żeby mogli ją wykonywać mężczyźni i kobiety. Uczymy się też pracować z obcokrajowcami, np. Ukraińcami.

Polska jest dobrym miejscem dla inwestorów zagranicznych jak Velux?

Polska jest bardzo dobrym miejscem do inwestycji. Polska ma atrakcyjny rynek wewnętrzny, dobre położenie i infrastrukturę. Jest wzrost gospodarczy oraz jesteśmy częścią wspólnego rynku.

Jest dobrze, ale należy dbać o wizerunek Polski jako dobrego i bezpiecznego miejsca.

Odbija się boom budowlany w Polsce na rynku okien dachowych?

Jak najbardziej. Ten trend trwa już jakiś czas.

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie