Bezpłatne poradnictwo prawne: Rzecznik konsumentów czeka

Sklep nie chce przyjąć popsutego laptopa? A może potrzebna jest mediacja z deweloperem? Bezpłatnie może pomóc rzecznik konsumentów.

Publikacja: 07.02.2020 07:45

Bezpłatne poradnictwo prawne: Rzecznik konsumentów czeka

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Konsument zawsze może skorzystać z pomocy organizacji konsumenckich lub rzecznika konsumentów – powiatowego lub miejskiego. Swoje biura mają więc z reguły w urzędach miejskich czy powiatowych. Dokładny adres i dane kontaktowe są na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.uokik.gov.pl.

Wszystko o bezpłatnym poradnictwie prawnym:

Z rozwodem i niezapłaconym ZUS do radcy lub adwokata

Po radę prawną można przyjść także na uniwersytet

Jak pomogą instytucje państwowe

Kiedy doszło do błędu lekarza

Adwokat: Nieodpłatna pomoc była potrzebna

Gdy prawnik pomyli się w poradzie

– Nie trzeba się wcześniej umawiać czy zapisywać. Wystarczy przyjść. Jeżeli dana sprawa wymaga dodatkowej konsultacji, np. z naszym ekspertem od kredytów, to umawiamy się na konkretny dzień i godzinę – wyjaśnia Longina Kaczmarek, rzecznik konsumentów ze Szczecina.

Czym się konkretnie zajmują? Udzielają bezpłatnych porad oraz informacji prawnych. Występują do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Mogą też wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz przystępować, za ich zgodą, do postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

W praktyce oznacza to, że pomoże w reklamacji wadliwego towaru czy w egzekwowaniu prawa z gwarancji popsutego sprzętu, np. laptopa czy telewizora. Rzecznik wesprze w sprawie kredytu frankowego, w sporze z deweloperem. Pomoże przeprowadzić upadłość konsumencką czy też rozwikłać spór z operatorem telefonii komórkowej lub wyśle pismo do nieuczciwej firmy, która wodzi za nos konsumenta. Może też żądać od niej udzielenia informacji.

Trzeba jednak pamiętać, że rzecznik nie może nakazać przedsiębiorcy określonych działań, ale jego wystąpienia mogą skutecznie pomóc. Na jego pisma przedsiębiorca musi odpowiedzieć, inaczej grożą mu sankcje, minimum 2 tys. zł.

– Każde pismo, które rzecznik wysyła do przedsiębiorcy, wysyła także do konsumenta, w sprawie którego interweniuje. A przedsiębiorca swoją odpowiedź powinien przesłać zarówno rzecznikowi, jak i konsumentowi. Gdy tego nie zrobi, bo i to się zdarza, my wysyłamy odpowiedź konsumentowi – tłumaczy Longina Kaczmarek.

Z pomocy rzecznika nie skorzysta każdy. Musi to być konsument. Czyli kto? Osoba fizyczna, która wymaga pomocy w sprawie typowo prywatnej.

– Przykładowo, jeżeli kupiła laptopa czy samochód do pracy zawodowej albo na firmę, a on się popsuł, to nie mogę pomóc. Gdyby jednak był to zakup do użytku czysto domowego lub dla dziecka, to mogę służyć wsparciem – podkreśla Longina Kaczmarek.

Konsumentom pomagają nie tylko rzecznicy. Mogą uzyskać także bezpłatną pomoc prawną, dzwoniąc pod numery infolinii konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16, prowadzonej przez Fundację Konsumentów, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–18.00.

Trzy stowarzyszenia: Aquila, Euro-Concret oraz dla Powiatu prowadzą Konsumenckie Centrum E-porad, w którym eksperci tych stowarzyszeń udzielają porad. Pytania można przesłać na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Odpowiedzi są udzielane w terminie pięciu dni roboczych, a gdy sprawa wymaga uzyskania dodatkowych informacji lub dokumentacji, termin ten może zostać wydłużony do maksymalnie dziesięciu dni roboczych.

Konsumenci mogą wykorzystać również drogę rozwiązywania sporów oferowaną przez sieć stałych sądów polubownych przy wojewódzkich inspektoratach inspekcji handlowej. Obecnie jest ich 16 oraz 15 ośrodków zamiejscowych. Wyroki stałego sądu polubownego, a także ugoda przed nim zawarta mają taką samą moc jak wyrok sądów powszechnych, po stwierdzeniu przez ten sąd ich wykonalności. Zgodę na stały sąd polubowny muszą jednak wyrazić obie strony. Do stałych sądów polubownych można kierować sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł, z wyjątkiem Stałego Sądu Polubownego działającego przy WIIH w Warszawie.Ten bowiem rozpatruje sprawy bez względu na wartość przedmiotu sporu.

Do stałego sądu polubownego sprawę może wnieść nie tylko konsument, lecz także przedsiębiorca, organizacja konsumencka, miejski (powiatowy) rzecznik konsumentów. Każda ze stron może mieć pełnomocnika. Niekoniecznie adwokata czy radcę prawnego. Koszty postępowania ponosi ten, kto przegrał sprawę.

Konsument zawsze może skorzystać z pomocy organizacji konsumenckich lub rzecznika konsumentów – powiatowego lub miejskiego. Swoje biura mają więc z reguły w urzędach miejskich czy powiatowych. Dokładny adres i dane kontaktowe są na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.uokik.gov.pl.

Wszystko o bezpłatnym poradnictwie prawnym:

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił