Leasing rośnie jak na drożdżach

Prognozy branży zakładają 15-proc. zwyżkę udzielonego finansowania, którego wartość wzrośnie piąty rok z rzędu.

Publikacja: 31.07.2017 20:40

Leasing rośnie jak na drożdżach

Foto: Fotolia

Sprawdzają się zapowiedzi przedstawicieli branży leasingowej z początku roku, którzy szacowali dwucyfrowy wzrost udzielonego finansowania w tym roku. W I połowie roku wzrosło ono o 11,6 proc. w porównaniu z podobnym okresem przed rokiem i wyniosło 31,8 mld zł – podaje Związek Polskiego Leasingu. W całym ubiegłym roku było to łącznie 58,1 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że dwucyfrowa dynamika zostanie utrzymana do końca roku. Oznacza to, że branża piąty rok z rzędu poprawi swój wynik.

– Dane opublikowane przez ZPL potwierdzają, że polski rynek inwestycji w dalszym ciągu potrzebuje zewnętrznego finansowania – twierdzi Andrzej Krzemiński, prezes PKO Leasing. Dodaje, że pod względem wartości rynku leasingu Polska zajmuje szóste miejsce w Europie, choć pod względem PKB jesteśmy na 11. pozycji. Klienci firm leasingowych najczęściej finansują nabycie pojazdów lekkich (44,3-proc. udział w rynku w I połowie roku). W dalszej kolejności są środki transportu ciężkiego (27,3 proc. udziału) oraz maszyny i inne urządzenia – w tym IT (26,7 proc.). Rzadziej finansowane były nieruchomości (1,2-proc. udział w rynku).

Leasing czy kredyt?

Największą grupą klientów polskich leasingodawców pozostają mikro- i małe firmy. ZPL szacuje, że branża leasingowa blisko połowę swoich usług kieruje do najmniejszych firm, czyli klientów o rocznych obrotach do 5 mln zł. Około 75 proc. wszystkich klientów branży stanowią firmy mikro- i małe. Pozostali odbiorcy usług leasingowych to firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. Branża leasingowa w marginalnym stopniu finansuje sektor publiczny, podobnie jest z klientami indywidualnymi. Leasing jest głównym, obok kredytu, zewnętrznym źródłem finansowania inwestycji polskich firm. Według analiz ZPL łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2017 r. wynosiła 109,1 mld zł. Z kolei wartość salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki, sięgała 120,7 mld zł. – W 2016 r. korzystanie z leasingu zadeklarowało 40 proc. badanych przedsiębiorstw, a zadowolenie z tej formy finansowania 80 proc. Tym samym odsetek korzystających z tego instrumentu finansowego wzrósł w ciągu roku o 2 pkt proc. – analizuje prof. Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM Indicator. Z przeprowadzonej przez tę firmę ankiety wynika, że leasing w opinii małych przedsiębiorców jest bardziej elastyczną i tańszą formą finansowania inwestycji niż kredyt. Dodatkowo, porównując leasing z kredytem, jest on uznawany za instrument bezpieczniejszy (czyli mniej ryzykowny) i bardziej przyjazny dla przedsiębiorców.

Rośnie polski eksport

Prognozy ZPL mówią, że dynamika wzrostu rynku leasingu na koniec 2017 r. sięgnie 15,1 proc. W związku z tym wartość łącznego finansowania branży może przekroczyć 66,7 mld zł. Przyspieszenie wzrostu gospodarczego w 2017 r. oraz start funduszy unijnych z perspektywy finansowej 2014–2020 powodują, że głównym motorem rozwoju całej branży leasingowej staje się finansowanie maszyn, którego wartość w tym roku wzrośnie o ponad 23 proc. Z kolei mocny popyt krajowy i korzystne przepisy fiskalne wspierać będą wzrost finansowania pojazdów lekkich, który sięgnie 17 proc. W II połowie branża oczekuje także poprawy wyników finansowania pojazdów ciężarowych, które w I połowie spadło o 2 proc. Na koniec roku zwyżka sięgnie 6,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Inwestycje firm wspierane są przez rosnący polski eksport, który według założeń ZPL wzrośnie w tym roku o 8,7 proc., m.in. dzięki odbiciu gospodarek rosyjskiej oraz ukraińskiej.

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Europejskiego Funduszu Leasingowego, przypomina, że sytuacja w leasingu jest dobrym barometrem wzrostu PKB. – Polska gospodarka jest coraz bardziej otwarta. Eksport w coraz większym stopniu buduje PKB. Coraz więcej krajowych firm wkracza na przynajmniej europejski, a często globalny poziom. A światowa gospodarka ma się dobrze – analizuje Nieplowicz. W jego ocenie barierą w jeszcze szybszym rozwoju, szczególnie branży transportowej, są braki kadrowe.

Sprawdzają się zapowiedzi przedstawicieli branży leasingowej z początku roku, którzy szacowali dwucyfrowy wzrost udzielonego finansowania w tym roku. W I połowie roku wzrosło ono o 11,6 proc. w porównaniu z podobnym okresem przed rokiem i wyniosło 31,8 mld zł – podaje Związek Polskiego Leasingu. W całym ubiegłym roku było to łącznie 58,1 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że dwucyfrowa dynamika zostanie utrzymana do końca roku. Oznacza to, że branża piąty rok z rzędu poprawi swój wynik.

Pozostało 86% artykułu
Banki
Strata NBP w 2023 roku poszła w miliardy złotych. Adam Glapiński pod ostrzałem
Banki
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku: Marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność
Banki
Czy ratowanie Getin Noble Banku się zwróci? Potężne koszty
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie
Banki
Największy bank USA pozwał drugi bank Rosji. Groźba konfiskaty blisko 10 mld dolarów