Polskie banki w europejskiej czołówce

Sektor bankowy stoi przed wieloma wyzwaniami, a receptą będzie przeniesienie walki konkurencyjnej z ceny na jakość obsługi klienta oraz obrona przed potencjalnym atakiem ze strony fintechów.

Aktualizacja: 20.07.2017 14:57 Publikacja: 20.07.2017 13:16

Polskie banki w europejskiej czołówce

Foto: Bloomberg

Według najnowszego raportu firmy doradczej A.T. Kearney Retail Banking Radar 2017 (monitoruje wyniki prawie 100 banków detalicznych i oddziałów bankowości detalicznej w 22 europejskich krajach) banki detaliczne w Polsce radzą sobie pod kilkoma względami lepiej niż ich europejscy kuzyni (w Polsce badano siedem największych banków).

Walka o rentowność

Po pierwsze, banki w Polsce zdołały utrzymać wynik (z działalności biznesowej) na klienta na poziomie z 2015 roku, podczas gdy średnio w Europie wynik na klienta spadł o ponad 2 proc. Jak podkreśla Maciej Gawinecki, Junior Partner w warszawskim biurze A.T. Kearney, utrzymany wynik na klienta przy rosnącej bazie klientów jest nie tylko efektem stopniowego podnoszenia cen (zarówno opłat i prowizji), ale również wysokiego popytu na kredyty hipoteczne i gotówkowe (wzrost wartości kredytów o 6,5 proc. względem 2015).

Po drugie, banki w Polsce wyraźnie poprawiły swoją efektywność kosztową - wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) spadł z rekordowego poziomu 60,8 proc. do 56,8 proc., co zbliżyło nas do poziomu krajów skandynawskich, Turcji i Szwajcarii ze wskaźnikiem poniżej 55 proc. Banki w Polsce zdołały zredukować koszty o 2,9 proc., o 2 p.p. więcej, niż w całej Europie. Warto jednak pamiętać, że sektor bankowy od 2016 r. płaci podatek od aktywów instytucji finansowych (ok. 3,5 mld zł rocznie), z kole w 2015 r. koszty obciążyła upadłość SK Banku Wołomin (2 mld zł).

- Spadek kosztów w Polsce miał inną strukturę niż w Europie – był w większym stopniu spowodowany redukcją kosztów rzeczowych niż redukcją zatrudnienia (w Polsce zatrudnienie spadło o 1,5 proc. podczas gdy banki w Europie zredukowały personel o blisko 3proc.) - mówi Karolina Szymanek, konsultant w A.T. Kearney. Banki w Polsce kontynuują redukcję sieci placówek i w 2016 roku zamknięto 11 proc. oddziałów.

Banki muszą trzymać jednak rękę na pulsie, bo stoją przed nimi wyzwania – dotyczy to Polski jak i całej Europy.- Należy pamiętać, że w skali ostatnich trzech lat nastąpił de facto spadek wyniku na klienta w Polsce aż o 7 proc., a w kolejnych latach wyzwania dla sektora będą się nasilały. Są to, m.in.: potrzeba inwestycji w digitalizację (aby sprostać wymaganiom klienta, jak i redukować koszty), dyrektywa PSD2 (otwierająca dostęp do rachunku i płatności dla graczy zewnętrznych i mogąca odebrać bankom prymat w relacji z własnymi klientami) oraz konkurencja ze strony rozwijającego się rynku fintech (szacowanego tylko w Polsce na ok. 1 mld euro) i utrzymywanie się niskich stóp procentowych – dodaje Gawinecki.

Restrukturyzacja nie zawsze udana

A.T. Kearney zauważa coraz większe zróżnicowanie wyników banków działających w tych samych krajach. Mimo restrukturyzacji, optymalizacji zatrudnienia, zamknięciu oddziałów i postępującej digitalizacji, koszty operacyjne pozostały na wysokim poziomie. Tylko nieliczne banki dokonują skutecznej transformacji, głównie dzięki postępującej automatyzacji i restrukturyzacji zatrudnienia. Przewagę zdobywają organizacje, które stawiają na szeroką digitalizację, redukcję kosztów przez automatyzację, uproszczenie struktur organizacyjnych, dostosowywanie sieci oddziałów do realiów, w których większość interakcji klienta przenosi się do kanału mobilnego. W skali europejskiej w zakresie redukcji kosztów w ostatnich latach wyróżniają się np. duński Danske Bank, brytyjski Lloyds Bank i portugalski Millennium.

Przykładem banku poprawiającego rentowność mimo trudnego rynku jest stawiający na bankowość bez oddziałów niemiecki ING DiBa. Bank zdołał zebrać 10 mld euro depozytów i z sukcesem zdobył część rynku kredytów konsumenckich i hipotek, dystrybuowanych w ponad jednej trzeciej przez innowacyjną platformę dostępną dla partnerów zewnętrznych. W Polsce jako czempion poprawy dochodowości wyników wyróżniają się (według ekspertów A.T. Kearney) ING Bank Śląski i Millennium, a w skali optymalizacji kosztowej ING Bank Śląski (w porównaniu do poprzedniego roku).

Obroną poprawa jakości obsługi

Według ekspertów w miejsce dotychczasowej ewolucji nadchodzi rewolucja. Banki detaliczne w Europie muszą przedsięwziąć zdecydowane kroki, by poprawić wyniki. Wiąże się to z koniecznością wprowadzenia wielu zmian w modelach operacyjnych, takich jak transformacja modelu operacyjnego (redukcja funkcji zapleczowych, wykorzystanie automatyzacji, budowa centrów usług wspólnych lub outsourcing) czy transformacja modelu zarządzania oddziałem i sprzedażą (zmiana roli oddziału, integrowanie wielu kanałów, wykorzystanie digitalizacji, by zwiększyć sprzedaż i optymalizować koszty obsługi).

Wskazuje się także na konieczność zmiany strategii zarządzania zasobami ludzkimi (nowe sposoby zarządzania umiejętnościami, by lepiej planować i alokować zasoby i w rezultacie zwiększać produktywność) i transformację modelu IT (wykorzystanie nowych efektywnych technologii zarówno na styku z klientem jak i na zapleczu), dodają także konieczność uproszczenia biznesu (uproszczenie portfela produktów, organizacji, technologii i złożoności operacyjnej).

Krytyczne dla sukcesu banków jest też zorientowanie się na jakości obsługi klienta. Pozwoli to na przeniesienie walki konkurencyjnej z ceny na jakość obsługi klienta oraz na obronę przed potencjalnym atakiem ze strony fintechów. W tegorocznym badaniu przeprowadzonym wśród członków zarządów banków w Polsce wszyscy respondenci zadeklarowali, że poprawa tzw. „customer experience" jest na szczycie listy priorytetów strategicznych. Od strony operacyjnej respondenci wskazali konieczność transformacji funkcji IT, w szczególności modelu dostarczania usług. Zatem przed bankami czas rewolucji, ale klienci powinni zostać pozytywnie zaskoczeni.

Według najnowszego raportu firmy doradczej A.T. Kearney Retail Banking Radar 2017 (monitoruje wyniki prawie 100 banków detalicznych i oddziałów bankowości detalicznej w 22 europejskich krajach) banki detaliczne w Polsce radzą sobie pod kilkoma względami lepiej niż ich europejscy kuzyni (w Polsce badano siedem największych banków).

Walka o rentowność

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Partnera
Kredyt Unia to wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO
Banki
Zysk Aliora nieco powyżej oczekiwań
Banki
Strata NBP w 2023 roku poszła w miliardy złotych. Adam Glapiński pod ostrzałem
Banki
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku: Marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność