Coraz więcej towarów do zapakowania

Rynek potrzebuje opakowań, więc zarówno ich producenci, jak i firmy poligraficzne zajmujące się nadrukami rozwijają się w tempie szybszym od PKB.

Publikacja: 13.12.2016 19:39

Foto: 123RF

Opakowanie sprzedaje produkt – wie to każdy przedstawiciel działu marketingu. Dlatego branże, które pozwalają je przygotować, są tak ważne i rosną wraz z rynkiem. W grę wchodzą ogromne pieniądze. Wartość polskiego rynku opakowań szacowana jest na ponad 9 mld euro (ok. 40 mld zł) i dynamicznie rośnie. Polska Izba Opakowań spodziewa się w tym roku wzrostu podobnego do zanotowanego w 2015 r., gdy sięgnął on 4,5–5 proc. Izba przypuszcza, że w segmencie opakowań do żywności i napojów przychody powiększą się o 5 proc., w przypadku leków i kosmetyków o 4–4,5 proc., w segmencie opakowań do wyrobów inwestycyjnych (farby, okna) ponad 5 proc.

Jeszcze szybciej rozwija się branża poligraficzna. Według ostatniego, szóstego już raportu firmy KPMG, przygotowanego przy współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce, edycja 2016". W 2015 r. wartość produkcji sprzedanej tego sektora wyniosła 13,9 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Według analityków KPMG jednym z najważniejszych czynników rozwoju tego sektora jest eksport na rynki zagraniczne – w 2015 r. wyeksportowano produkty i usługi poligraficzne warte 8,3 mld zł. Z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw poligraficznych wynika, że firmy pozytywnie oceniają ogólną sytuację w branży.

Potężny biznes

W Polsce na szeroko pojętym rynku opakowań działa ok. 8 tys. podmiotów, w których pracuje ćwierć mln osób, to jest 1 proc. światowego zatrudnienia w tym przemyśle. Nasi producenci odpowiadają za 1,3–1,4 proc. globalnej produkcji, a w rękach branży jest 2,3 proc. PKB Polski. Nasz kraj jako producent opakowań dzieli z Włochami piąte miejsce w Europie. Liderem na naszym rynku jest grupa Can-Pack z przychodami przekraczającymi 5,5 mld zł.

W branży poligraficznej działa blisko 9 tys. firm, zatrudniających ponad 47 tys. osób. Widać wyraźnie, że ten rynek jest bardzo rozdrobniony. Widać to choćby po Liście 2000 największych polskich przedsiębiorstw „Rzeczpospolitej", na której znalazły się jedynie 63 przedsiębiorstwa poligraficzno-opakowaniowe. Ich łączne przychody w 2015 r. wyniosły w 2015 roku 34,1 mld zł, było to o 5,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Średni przychód firmy z tej branży wyniósł 541,2 mln zł i był o 6,9 proc. większy niż rok wcześniej.

Według raportu KPMG w 2015 r. nieco spadła liczba firm poligraficznych, świadczących usługi druku opakowań. Według przeprowadzonego badania ankietowego taką działalność deklarowało 32 proc firm, podczas gdy rok wcześniej było to 39 proc. Działalnością taką zajmują się przeważnie średnie i duże firmy, odsetek mikroprzedsiębiorstw w tej kategorii usług wyraźnie spada (z 26 do 19 proc. w ubiegłym roku). Coraz więcej rynku zgarniają za to firmy zatrudniające powyżej 50 osób – już 58 proc. z nich drukuje opakowania (2014 – 47 proc.). Największym odbiorcą tych produktów jest branża spożywcza, zarówno w Polsce, jak i za granicą, choć jej dominacja nad pozostałymi odbiorcami wyraźnie się zmniejszyła.

E-handel potrzebuje tektury

Producenci opakowań na bieżąco reagują na to, co się dzieje na rynku. Dziś najbardziej widoczne jest rosnące zapotrzebowanie na opakowania z tektury, co wynika z coraz większego znaczenia e-handlu, poprawy sytuacji w budownictwie mieszkaniowym, a także rosnącej sprzedaży sprzętu AGD oraz okien. Dobre perspektywy rysują się też przed przed producentami opakowań plastikowych.

Największy segment rynku (wartościowo) zajmują opakowania z tworzyw sztucznych (37 proc. rynku), przed opakowaniami tekturowymi (33 proc. rynku). Opakowania z metalu stanowią 12 proc. rynki, ze szkła ponad 10 proc. i ponad 7 proc. z drewna. Ta struktura w najbliższych latach raczej znacząco się nie zmieni, podobnie jak podział uwzględniający ich przeznaczenie. Największy udział nadal będą stanowiły opakowania żywności i napojów (64 proc.), leków (7 proc.) i kosmetyków (6 proc.). Na opakowania artykułów przemysłowych i chemii gospodarczej przypadnie 23 proc. zapotrzebowania.

Branża oczekuje jednak innowacji. Na pewno doskonalone będą funkcje ochronne opakowań, a także „sprytne" opakowania, np. informujące o stanie zabezpieczonego produktu oraz pozwalające na jego lokalizację. Polskie firmy mają na tym polu spore osiągnięcia, np. bydgoski Supravis Group jest europejskim liderem wśród producentów opakowań barierowych i wysokobarierowym z folii giętkich.

Opinia

Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce

Sektor poligraficzny w Polsce rośnie w siłę. W 2015 roku wartość jego produkcji sprzedanej wyniosła 13,9 mld złotych, co oznacza wzrost o prawie 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Prognozy na najbliższe lata są równie optymistyczne. Co więcej, polski sektor poligraficzny pod względem przychodów pozostaje największym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej i plasuje się na ósmym miejscu w Unii Europejskiej. Jednym z najważniejszych czynników rozwoju jest eksport na rynki zagraniczne – w 2015 roku wyeksportowano produkty i usługi poligraficzne warte 8,3 mld złotych. Z badania przeprowadzonego na zlecenie KPMG wśród przedsiębiorstw poligraficznych wynika, że firmy pozytywnie oceniają ogólną sytuację w branży. Liczba podmiotów zadowolonych z własnej sytuacji rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości firm – największymi optymistami są średnie i duże firmy poligraficzne.

Opakowanie sprzedaje produkt – wie to każdy przedstawiciel działu marketingu. Dlatego branże, które pozwalają je przygotować, są tak ważne i rosną wraz z rynkiem. W grę wchodzą ogromne pieniądze. Wartość polskiego rynku opakowań szacowana jest na ponad 9 mld euro (ok. 40 mld zł) i dynamicznie rośnie. Polska Izba Opakowań spodziewa się w tym roku wzrostu podobnego do zanotowanego w 2015 r., gdy sięgnął on 4,5–5 proc. Izba przypuszcza, że w segmencie opakowań do żywności i napojów przychody powiększą się o 5 proc., w przypadku leków i kosmetyków o 4–4,5 proc., w segmencie opakowań do wyrobów inwestycyjnych (farby, okna) ponad 5 proc.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu