Internet wymusza nowe rozwiązania

Zakupy w sieci to zdecydowanie najszybciej rosnąca część sprzedaży detalicznej. Konkurencja zmusza firmy do ciągłych inwestycji w innowacje.

Publikacja: 17.07.2019 10:30

Internet wymusza nowe rozwiązania

Foto: Rzeczpospolita

Zakupy internetowe w Polsce w ostatnich latach rozwijają się coraz szybciej. Z danych Gemius oraz Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że w sieci kupuje już 62 proc. internautów, co oznacza wzrost o 6 pkt proc. w stosunku do wyników z 2018 r. Dla 75 proc. główną zaletą e-zakupów jest możliwość kupowania w każdym momencie, całą dobę, a 72 proc. wskazało na brak konieczności udania się do sklepu. Dla 68 proc. z kolei ważny jest nieograniczony wybór produktów.

Mobilni górą

Tak entuzjastyczne podejście kupujących przekłada się na wyniki sektora. Według raportu organizacji Ecommerce Europe we współpracy z EuroCommerce, grupującym czołowych sprzedawców detalicznych na kontynencie, w 2019 r. polski rynek ma urosnąć 25 proc. i zbliżyć już do poziomu 12 mld euro.

Obraz tak świetlanych perspektyw dla rozwoju sektora nie oznacza, że firmy mogą teraz spokojniej podchodzić do planów rozwoju. Konkurencja jest ostra, działa ponad 30 tys. e-sklepów, a do tego już co czwarty konsument kupuje za granicą. Dlatego panuje ciągła presja na oferowanie nie tylko atrakcyjnych produktów w dobrych cenach, ale również wprowadzanie nowości w zakresie nowych rozwiązań technologicznych, form dostawy czy płatności. Dlatego rynek szybko się przekonuje do coraz to nowych pomysłów i wciąż testowane są kolejne udogodnienia dla klientów.

Wiele z nich dotyczy rozwoju kanału mobilnego, czyli zakupów za pośrednictwem smartfonów czy tabletów. Ich ogromna popularność wymusza nie tylko zmiany w sposobie prezentowania ofert (na ekranie telefonu strona wygląda inaczej niż na dużym monitorze). Ta tendencja oznacza także dużo głębsze zmiany. Z danych Gemiusa wynika, że na smartfonach kupuje już 61 proc. osób.

– Planujemy dalsze prace nad optymalizacją User Experience naszych użytkowników mobilnych. Jest to niezwykle istotne, bo liczba internautów robiących zakupy przez kanał mobilny będzie rosła z roku na rok, zwłaszcza że dla pokolenia digital natives internet dostępny na różnych urządzeniach jest naturalnym środowiskiem, a w ciągu najbliższych kilku lat będzie ono stanowić już ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo i najsilniejszą grupę nabywczą – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu RTV Euro AGD. – Przyszłością handlu będą technologie pozwalające na uzyskanie podobnych informacji również w sklepach stacjonarnych. A połączenie ich z danymi online'owymi da szeroki obraz aktywności klienta w kontakcie z daną marką i pozwoli na precyzyjne dotarcie z konkretną ofertą – dodaje. Dlatego handel będzie się opierał niebawem na big data i sztucznej inteligencji. – Już dziś do analizy danych wprowadza się coraz bardziej zaawansowane algorytmy oraz rozwiązania z zakresu AI – mówi.

Algorytm prawdę powie

Mobilni użytkownicy oczekują łatwych metod płatności i szybkiego dostępu do informacji, ale też innych udogodnień. – Obecnie ponad 60 proc. ruchu na Allegro przypada na mobile. Ponadto liczą się sprawy pozornie proste, np. czytelna informacja, gdzie znajduje się przesyłka z zamówieniem i kiedy do mnie dotrze. Te usługi zamierzamy rozbudowywać bardzo mocno, inwestując także w ich elementy technologiczne – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – W planach są także, między innymi rozbudowa programu Allegro Smart! i usług logistycznych. Będziemy nadal rozwijać ofertę produktów finansowych, takich jak leasing czy kredyt odnawialny, aby sprzedawcy mogli inwestować w rozwój swoich firm. Sprzedawcy będą mogli również w dalszym ciągu korzystać z bardziej rozbudowanego systemu reklam Allegro – dodaje.

– To algorytm decyduje o tym, jaką konfigurację oferty przyjąć w danej sytuacji, by zmaksymalizować długoterminowe statystyki sprzedaży. Dlatego wszelkiego rodzaju testy będą weryfikować kierunki rozwoju technologicznego platform e-commerce – mówi Bartłomiej Szabat, R&D Developer w Grupie Domodi (Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl). – W każdym momencie na naszych serwisach aktywnych jest równolegle od kilku do kilkudziesięciu testowych wariantów różnych eksperymentów, na różnych grupach docelowych. Prawie tysiąc różnych testów jest przeprowadzanych przez nas rocznie. A wszystko to po to, aby jeszcze skuteczniej odpowiadać na rosnące oczekiwania konsumentów – dodaje.

Sprzedawcy mocno kojarzeni z jedną kategorią rozbudowują ofertę w kolejnych segmentach. – Prowadzimy prace pilotażowe nad rozwojem oddzielnego sklepu online z modą premium, pod marką Modivo, który umożliwi klientom zakupy tzw. total look, czyli zaoferuje wszystkie kategorie odzieżowe dla wyselekcjonowanych marek – mówi Mieszko Sibilski, rzecznik eobuwie.pl. – Po ukończeniu prac pilotażowych na wybranych rynkach, spółka planuje dużą kampanią informacyjną związaną zarówno z ofertą, jak i funkcjonalnościami Modivo. Na ten moment nie ujawniamy szczegółów – dodaje.

Zakupy internetowe w Polsce w ostatnich latach rozwijają się coraz szybciej. Z danych Gemius oraz Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że w sieci kupuje już 62 proc. internautów, co oznacza wzrost o 6 pkt proc. w stosunku do wyników z 2018 r. Dla 75 proc. główną zaletą e-zakupów jest możliwość kupowania w każdym momencie, całą dobę, a 72 proc. wskazało na brak konieczności udania się do sklepu. Dla 68 proc. z kolei ważny jest nieograniczony wybór produktów.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu