Innowacje mają kluczowe znaczenie dla usprawnienia funkcjonowania zarówno transportu publicznego, jak i towarowego. Przyczyniają się do obniżenia kosztów, zwiększenia efektywności i poprawy zarządzania, a także ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. W niektórych sferach transportu publicznego Polska nie ustępuje pod tym względem bardziej rozwiniętym krajom zachodnim.
Autobusy z energią
Przykładem jest transport miejski i rozpowszechnianie się autobusów z napędem alternatywnym, zwłaszcza elektrycznym. Od stycznia do końca marca 2019 r. zarejestrowano w Polsce 31 elektrobusów oraz 13 autobusów z napędem hybrydowym.
– Ze względu na to, że w tym samym czasie w ubiegłym roku mieliśmy zarejestrowanych 11 autobusów na gaz CNG, a teraz z takim napędem nie ma pojazdów, to dynamika w samej grupie pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest bardzo wysoka i wynosi 25,7 proc. – podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Ekologiczny transport autobusowy szybko rozwija Warszawa, która w marcu rozstrzygnęła przetarg na dostawę 130 elektrycznych autobusów. Na ekologię stawiają także mniejsze miasta. Za kilka lat pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym może być Jaworzno. Według specjalistycznego serwisu InfoBus na koniec 2018 r. w polskich miastach jeździło w sumie 151 autobusów z zasilaniem czysto bateryjnym, a w kontraktach na lata 2019–2020 zamówionych zostało 299 kolejnych. Oznacza to, że za dwa lata ich łączna liczba wzrośnie do 450 sztuk. A w efekcie realizacji programu niskoemisyjnego transportu do roku 2023 powinna zwiększyć się do półtora tysiąca pojazdów.