W Europejskim Rankingu Innowacyjności na 2018 r. Polska została zaliczona do grona tzw. umiarkowanych innowatorów. To określenie trochę na wyrost, biorąc pod uwagę, że zajmujemy miejsce pod koniec zestawienia, wyprzedzając jedynie Chorwację, Bułgarię i Rumunię. Polskie umiarkowanie w innowacjach pokazuje też opublikowany pod koniec 2018 r. raport GUS, który podsumowuje badania dotyczące działalności przedsiębiorstw w tym obszarze. Jak z niego wynika, w latach 2015–2017 tylko co piąta firma w przemyśle i co ósma (11,9 proc.) w usługach wykazała jakąś aktywność innowacyjną (czyli wprowadziła przynajmniej jedną innowację produktową lub procesową albo realizowała przynajmniej jeden nowatorski projekt). To oznacza, że w ostatnich latach (danych za 2018 r. jeszcze nie ma) polskie przedsiębiorstwa – szczególnie te w usługach – były mniej innowacyjne niż wcześniej, w latach 2014–2016.
Ukryta wiedza
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekonomistka w Uniwersytetu Warszawskiego, która od lat analizuje inwestycje i nowatorską działalność polskich firm, ocenia, że faktyczna skala innowacyjności jest znacznie większa, niż to pokazują dane GUS. Tę opinię potwierdza też raport DeLab UW i Polskiej Rady Biznesu o ukrytej innowacyjności przedsiębiorstw. Zwraca uwagę, że wiedza o nowych technologiach i rozwiązaniach wdrażanych w polskich firmach jest ukryta, bo nie raportują one swojej aktywności w tym obszarze, choć dwie trzecie dużych przedsiębiorstw wprowadza innowacje.
W odsłonięciu tej ukrytej wiedzy ma pomóc nowy cykl analiz branżowych „Rzeczpospolitej", w którym przedstawimy nowatorskie rozwiązania, produkty i usługi w 13 branżach – począwszy od HR przez handel detaliczny (FMCG), produkcję opakowań, kosmetyków, aut po usługi bankowe, medyczne i e-commerce.
– Transformacja cyfrowa dzieje się praktycznie we wszystkich obszarach biznesu i życia prywatnego. W dwóch dziedzinach doświadczamy jej jednak szczególnie i ten stan będzie się pogłębiał. Chodzi o szeroko pojęte finanse oraz rynek pracy – podkreśla Piotr Ciski, prezes zarządu Sage w Polsce. Firma, będąca producentem oprogramowania dla małych i średnich firm, jest partnerem naszego cyklu analiz.