Może być droższa, byleby zdrowa

Rewolucyjne zmiany w zwyczajach konsumentów.

Publikacja: 27.01.2019 23:01

Dwie trzecie kupujących stara się wybierać zdrową żywność.

Dwie trzecie kupujących stara się wybierać zdrową żywność.

Foto: AdobeStock

Cena zawsze była dla Polaków głównym kryterium wyboru produktów spożywczych. W ostatnich latach można jednak zaobserwować stały wzrost zainteresowania szeroko rozumianą zdrową żywnością.

Jak wynika z badań firmy Open Research, niemal dwie trzecie kupujących stara się wybierać zdrową żywność podczas wizyt w sklepie. Do tej wyraźnej tendencji dostosowują się sieci handlowe oraz producenci artykułów spożywczych. Wciąż jednak tylko nieco ponad połowa konsumentów uważa, że dostęp do tego rodzaju produktów jest łatwy.

Bez niepożądanych składników

51 proc. ankietowanych twierdzi, że kupuje tzw. zdrową żywność raczej często, a 16 proc. – bardzo często. Jakie produkty mieszczą się w tej kategorii? Tu zdania są bardzo podzielone. Według 41 proc. badanych, aby produkt mógł być uznany za zdrowy, musi być bez sztucznych dodatków. Dla 30 proc. zdrowy to po prostu świeży. 29 proc. ankietowanych zgadza się z tezą, że zdrowa jest żywność mało przetworzona, a 26 proc. – pozbawiona wzmacniaczy smaku. Co ciekawe, tylko 10 proc. badanych wskazało na produkty oznaczone jako BIO, a po 4 proc. – na żywność organiczną czy bezglutenową.

Na zdrową żywność coraz częściej stawiają nie tylko bywalcy ekologicznych delikatesów, gotowi dużo płacić za certyfikowane produkty. Przeciętny konsument również oczekuje, że podstawowe produkty będą miały „zdrowy" skład. 62 proc. Polaków akceptuje wyższą cenę, jeśli produkt nie ma żadnych niepożądanych składników. Trzeba to uznać za rewolucyjną zmianę na rynku. Do niedawna niepodważalnym kryterium wyboru była cena.

Mniej tłuszczu, soli, cukru

Polscy konsumenci nauczyli się, że im krótsza lista składników, tym mniej sztucznych dodatków. Jak mówi Małgorzata Cichecka, dyrektor działu efektywności sprzedaży w Nielsenie, w naszym kraju obawa o mnogość sztucznych dodatków w żywności jest dużo wyraźniejsza niż przeciętnie w Europie. Dostosowują się do tego handlowcy i producenci. Robią to pod hasłem: refomulacja. Pod sformułowaniem tym kryją się prace nad usuwaniem czy zmniejszaniem ilości pewnych składników bez pogorszenia walorów smakowych.

Skala zjawiska jest coraz większa. Projekt tego typu prowadzony jest choćby przez właściciela sieci Biedronka, i to od 2014 r. Tylko w 2017 r. dzięki optymalizacji składu produktów na rynek nie trafiło dodatkowo 713 ton tłuszczu, 81 ton cukru oraz 48 ton soli.

Podobnie postępują inne firmy. – Przyjęliśmy zobowiązanie dotyczące redukcji o 20 proc. do 2025 r. zawartości soli i cukru w produktach marek własnych – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Zawartość dodanego cukru np. w wybranych płatkach śniadaniowych została obniżona nawet o 12 proc. w stosunku do 2015 r. Proces ten trwa i będzie kontynuowany.

Szeroki program tego typu ma także Carrefour.

W grudniu 2017 r. pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia zostało podpisane porozumienie na rzecz propagowania zasad racjonalnego żywienia oraz promocji zdrowego stylu życia. Przystąpiły do niego organizacje branżowe: Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, POLBISCO – Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków oraz Związek Pracodawców Hoteli, Restauracji i Cateringu.

Cena zawsze była dla Polaków głównym kryterium wyboru produktów spożywczych. W ostatnich latach można jednak zaobserwować stały wzrost zainteresowania szeroko rozumianą zdrową żywnością.

Jak wynika z badań firmy Open Research, niemal dwie trzecie kupujących stara się wybierać zdrową żywność podczas wizyt w sklepie. Do tej wyraźnej tendencji dostosowują się sieci handlowe oraz producenci artykułów spożywczych. Wciąż jednak tylko nieco ponad połowa konsumentów uważa, że dostęp do tego rodzaju produktów jest łatwy.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii