Reklama

Nowotwory kobiece pod lupą resortu zdrowia

Rośnie liczba kobiet, u których lekarze pierwszego kontaktu podejrzewają jeden z nowotworów ginekologicznych.

Publikacja: 06.08.2024 04:30

MZ chce zwiększyć wykrywalność nowotworów kobiecych

MZ chce zwiększyć wykrywalność nowotworów kobiecych

Foto: stock.adobe.com

Aż o 17 mln zł wzrosły w Polsce koszty leków podawanych w leczeniu nowotworów ginekologicznych. W 2019 r. wydawano na nie 20 mln zł, w 2023 r. już 37 mln zł.

A liczba wykrywanych nowotworów ginekologicznych rośnie. – W roku 2019 w związku z podejrzeniem nowotworów ginekologicznych wystawionych było 13 tys. kart DiLO. W roku 2020 nastąpił spadek do 11,6 tys. Później liczba ta zaczęła ponownie rosnąć. W roku 2021 – do 12 tys., w roku 2022 – znów do 13 tys. i w roku 2023 – do blisko 14 tys. Świadczy to o czujności onkologicznej wśród lekarzy rodzinnych, którzy wysyłają pacjentki do dalszych badań – mówił w Sejmie podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. onkologii Michał Dzięgielewski, dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia. I dodał, że liczba kobiet zdiagnozowanych w ciągu 28 dni wynosi obecnie 75 proc. Jednak jeśli chodzi o diagnostykę pogłębioną, widoczne są opóźnienia. Zdaniem urzędnika jest to efekt zwiększonego napływu pacjentek. Jest ich więcej z uwagi na odkładane wizyty u lekarzy w czasie pandemii koronawirusa.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Zdrowie
Nowa nadzieja dla chorych na cukrzycę. Naukowcy dokonali nowatorskiego przeszczepu
Zdrowie
Różnorodność, jakość, technologia – przepis Futuremed na skuteczną telemedycynę
Zdrowie
Programy wczesnego wykrywania raka płuca to szansa dla chorych
Zdrowie
Nowe wytyczne dla pacjentów onkologicznych. Ważny apel do osób palących papierosy
Zdrowie
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży wkracza do polityki cyfrowej UE
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama