Reklama

Nowotwory kobiece pod lupą resortu zdrowia

Rośnie liczba kobiet, u których lekarze pierwszego kontaktu podejrzewają jeden z nowotworów ginekologicznych.

Publikacja: 06.08.2024 04:30

MZ chce zwiększyć wykrywalność nowotworów kobiecych

MZ chce zwiększyć wykrywalność nowotworów kobiecych

Foto: stock.adobe.com

Aż o 17 mln zł wzrosły w Polsce koszty leków podawanych w leczeniu nowotworów ginekologicznych. W 2019 r. wydawano na nie 20 mln zł, w 2023 r. już 37 mln zł.

A liczba wykrywanych nowotworów ginekologicznych rośnie. – W roku 2019 w związku z podejrzeniem nowotworów ginekologicznych wystawionych było 13 tys. kart DiLO. W roku 2020 nastąpił spadek do 11,6 tys. Później liczba ta zaczęła ponownie rosnąć. W roku 2021 – do 12 tys., w roku 2022 – znów do 13 tys. i w roku 2023 – do blisko 14 tys. Świadczy to o czujności onkologicznej wśród lekarzy rodzinnych, którzy wysyłają pacjentki do dalszych badań – mówił w Sejmie podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. onkologii Michał Dzięgielewski, dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia. I dodał, że liczba kobiet zdiagnozowanych w ciągu 28 dni wynosi obecnie 75 proc. Jednak jeśli chodzi o diagnostykę pogłębioną, widoczne są opóźnienia. Zdaniem urzędnika jest to efekt zwiększonego napływu pacjentek. Jest ich więcej z uwagi na odkładane wizyty u lekarzy w czasie pandemii koronawirusa.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
psychologia
Czym jest ADHD burnout i maska ADHD – wyjaśnia psycholożka Monika Kotlarek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Zdrowie
Polski system „zgubił” kilkuset lekarzy z Ukrainy
Zdrowie
21. Forum Rynku Zdrowia już w poniedziałek
Zdrowie
Kobiety z ADHD żyją latami bez diagnozy. Nowe badanie pokazuje skalę problemu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zdrowie
ADHD u kobiet – ciche, niewidzialne i wciąż nierozumiane
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama