Wizytę u lekarza finansowaną przez NFZ można ocenić

Osoby posiadające Internetowe Konto Pacjenta mogą wypełnić ankietę dotyczącą udzielonej usługi. Opinie zbierają też przez telefon ankieterzy.

Publikacja: 16.12.2022 07:20

Wizytę u lekarza finansowaną przez NFZ można ocenić

Foto: Adobe stock

Pacjenci mogą mieć wpływ na jakość usług – także tych finansowanych przez NFZ. Na Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia” czekają na nich ankiety do wypełnienia. W dziesięciostopniowej skali mogą ocenić sprawność zapisów na wizytę, postawę pracowników rejestracji, zaangażowanie lekarza, zrozumiałość przekazanych informacji i prawdopodobieństwo polecenia placówki w przyszłości.

Czytaj więcej

Do kardiologa, na rezonans i tomografię na NFZ zapiszemy się przez internet

– Monitorujemy jakość i dostępność świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów o warunkach udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą, i wskazać obszary, które wymagają poprawy. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Do pacjentów może też zadzwonić ankieter. Jeżeli jego zachowanie lub tożsamość będą budzić wątpliwości, to pod bezpłatnym numerem infolinii NFZ – 800 190 590 – pacjenci mogą zweryfikować i potwierdzić dane ankietera.

Ankieta jest anonimowa. Mimo że pacjent wypełnia ją we własnym Internetowym Koncie Pacjenta, do wysłanej ankiety nie zostaną dołączone jego dane.

Natomiast ankieterzy telefoniczni znają tylko numer telefonu, płeć pacjenta, placówkę, w której się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć prowadzonego przez tę placówkę. Ankieterzy nie mają dostępu do imienia i nazwiska pacjenta ani do jego numeru PESEL. Nie dysponują również informacjami wrażliwymi, np. nie wiedzą, z których świadczeń medycznych korzystał.

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) posiada każda osoba, której został nadany PESEL. Musi tylko je aktywować poprzez zalogowanie się na konto. Aktywnych jest 16,5 mln IKP.

Prowadzenie badania opinii i doświadczeń pacjentów przewidziano także w projekcie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Projekt przeszedł już konsultacje publiczne. Ma zacząć obowiązywać od stycznia 2023 r.

Pacjenci mogą mieć wpływ na jakość usług – także tych finansowanych przez NFZ. Na Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia” czekają na nich ankiety do wypełnienia. W dziesięciostopniowej skali mogą ocenić sprawność zapisów na wizytę, postawę pracowników rejestracji, zaangażowanie lekarza, zrozumiałość przekazanych informacji i prawdopodobieństwo polecenia placówki w przyszłości.

– Monitorujemy jakość i dostępność świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów o warunkach udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą, i wskazać obszary, które wymagają poprawy. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego