Reklama
Rozwiń
Reklama

Janusz Lewandowski: Forsowane przez rząd nowe podatki są podobne: mierzą w obcych, godzą w naszych

Podatek od sprzedaży detalicznej już jest od 1 stycznia 2021 roku. Opłaty od wpływów reklamowych jeszcze nie ma, a już wywołała solidarny protest wolnych mediów, bunt w szeregach Porozumienia Gowina i pomruki z zagranicy. Co wspólnego mają obie te daniny? Łączy je kłamliwa osłona propagandowa. Oraz zupełne rozejście się deklarowanych celów z rzeczywistymi następstwami. Oba podatki miałyby obciążyć zagraniczne korporacje, a skutkują de facto uderzeniem w rodzime firmy. Łączy je wreszcie swoiste déja vu: próbowano czegoś podobnego wcześniej, ale nastąpił w tył zwrot pod wpływem zagranicznych reakcji.

Publikacja: 16.02.2021 21:00

Podatek medialny to haracz, któryby zapłaciły polskie firmy

Podatek medialny to haracz, któryby zapłaciły polskie firmy

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Buty, odzież, meble

Podatek od sprzedaży detalicznej formalnie wszedł w życie 1 września 2016. W wyniku sporu z Komisją Europejską został jednak zawieszony do końca 2020 roku. Teraz obejmie nie tylko hipermarkety spożywcze i dyskonty, ale także sklepy obuwnicze, odzieżowe, meblowe oraz sprzęt gospodarstwa domowego i sprzęt elektroniczny. Osłaniany jest propagandowym hasłem wyrównywania szans pomiędzy wielkimi (czytaj zagranicznymi a mniejszymi (czytaj rodzimymi) sprzedawcami. Handlowcy od dawna alarmują, że skutek może być odwrotny do zamierzonego. Zamiast poskromić zagraniczne markety spożywcze, które potrafią uniknąć opodatkowania, a w dodatku otrzymują pomoc z kraju pochodzenia, nowy podatek uderzy w polskich sprzedawców, którzy mają mniejsze pole manewru. Najboleśniej dotknie tych, którzy funkcjonują jako pojedyncze spółki. Już i tak osłabione w czasie pandemii...

Pozostało jeszcze 85% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Reklama
Reklama