Koalicja Palikota atakuje Polaków tanimi spotami

Spoty wyborcze to przez Europę Plus Twój Ruch najczęściej używane narzędzie w tej kampanii. Pod względem ilości opublikowanych reklamówek nie może się z koalicją równać żadna partia

Aktualizacja: 19.04.2014 08:25 Publikacja: 18.04.2014 18:24

Koalicja Palikota atakuje Polaków tanimi spotami

Foto: YouTube

Od początku kampanii wyborczej Janusz Palikot i jego towarzysze konsekwentnie stawiają na komunikację za pomocą spotów. Jako pierwsi opublikowali video, na którym Janusz Palikot przekonuje, że to Prawo i Sprawiedliwość jest największym zagrożeniem dla Polski, a Platforma Obywatelska nie jest w stanie powstrzymać partii Kaczyńskiego przed dojściem do władzy.

W drugim i ostatnim koalicyjnym spocie, lider Europy Plus Twój Ruch zaatakował już samą Platformę, obwiniając ją za wyjazd 2 mln Polaków na emigrację zarobkową.

Ugrupowanie postawiło przede wszystkim, na indywidualną promocję kandydatów. Spowodowało to prawdziwy zalew portali społecznościowych reklamówkami kandydatów z czołowych miejsc na listach okręgowych. Do dziś ukazało się już ponad dziesięć takich filmów, a od kilku dni są one publikowane codziennie.

Widać, że w spoty nie zainwestowano dużych pieniędzy. Wzór jest prosty. Kandydaci odgrywają krótki stand up, najczęściej związany z cechami lub czynnościami, z których są znani. Operator kręci z ręki. Ma być prosto i zabawnie, ale wychodzi różnie, rzadko merytorycznie.

W pierwszym z nich promowała się startująca z drugiego miejsca z wrocławskiej listy Anna Kubica. Podkreśliła ona znaczenie polityki regionalnej, po czym zaczęła żartować ze swojego wieku i parodiować Elżbietę Jaworowicz.

Kilka dni później koalicja uraczyła Polaków spotem, znanej z organizacji Białego Miasteczka pielęgniarek, Doroty Gardias. Ubrana w strój pielęgniarki kandydatka wielką strzykawką zasysa symbole waluty euro z Brukseli, by po chwili wstrzyknąć je do Polski. Uściślając w okolice Torunia i Bydgoszczy, mimo że startuje z Pomorza. Wszystko na papierowej mapie.

Swój spot nakręcił także Ryszard Kalisz, który lideruje warszawskiej liście koalicji. Europa Plus Twój Ruch chciała w nim podkreślić wysokie notowania byłego posła SLD w stolicy. Próżno jednak szukać informacji, kiedy badania, na które powołano się w reklamówce zostały przeprowadzone i na jakiej grupie. Sam Kalisz postanowił wykpić swoją wagę, stwierdzając, że jego wynik wyborczy jest zawsze równy jego obwodowi w pasie, pomniejszonemu o sto.

Liderka lubelskiej listy, Barbara Nowacka postawiła przede wszystkim na apel profrekwencyjny. Kandydatka trzyma w rękach budzik, który ma przypominać wyborcom, że nadszedł czas głosowania. Nowacka wymieniła także najważniejsze ze swoich postulatów, m.in. "równość i wolność dla wszystkich", "świeckie państwo" i "zrównoważony rozwój"

Wysoką frekwencję promuje także lider katowickiej listy Kazimierz Kutz. Reżyser i były senator PO trzyma w dłoniach małą kartkę i przekonuje, że to karta wyborcza, której nie można zmarnować. Gdy ją odwraca widzimy logo koalicji i spot się kończy.

Były członek PO, a obecnie lider Stronnictwa Demokratycznego Paweł Piskorski w swoim spocie udaje początkowo, że bawi się w wojnę. Po chwili stwierdza jednak, że taka zabawa jest niepoważna dla dorosłego mężczyzny i atakuje Donalda Tuska. Zdaniem Piskorskiego premier strasząc Polaków wojną, urządza sobie właśnie taką zabawę.

Znana z obraźliwego dla papieża Franciszka wpisu na Facebooku dyrektor poznańskiego Teatru 8 Dnia Ewa Wójciak, postawiła na skojarzenia ze sztuką. W jej spocie widzimy rząd teatralnych foteli, na którym kandydatka nie czuje się dobrze, dopóki nie zajmie miejsca o numerze 1, z którego to startuje z poznańskiej listy koalicji. Wójciak przekonuje także, że powinno się wydawać "miliony na kulturę, a nie na tacę".

Kontrowersyjny krakowski profesor Jan Hartman w swojej reklamówce przedstawia się jako jeden z superbohaterów. - W Nowym Jorku jest Spiderman, w Gotham City Batman, a u nas jest Hartman - przekonuje i pokazuje koszulkę z sercem. Profesor zapomniał chyba jednak, że serce po angielsku pisze się: "heart". "Hart" oznacza ni mniej, ni więcej tylko jeleń.

 

Spot Aleksandry Słomkowskiej z Twojego Ruchu

Na razie ostatnia, opublikowała dziś swój spot Aleksandra Słomkowska. Kandydatka z ostatniego miejsca na Mazowszu pyta niesprecyzowanego polityka, czy wie, co sądzą o nim ludzie w Garwolinie czy Pułtusku, po czym sama na nie odpowiada. Jej zdaniem "ludzie mają w d...." politykę, Krym i wojny. Jej zdaniem w europarlamencie potrzebni są ludzie, a nie politycy. Szkoda tylko, że prezentując swój ocierający się o wulgarność spot, zapomniała, że politycy są ludźmi, a kandydaci w wyborach stają się politykami.

Oprócz wyżej wymienionych, rekordzistka Marta Niewczas, zaprezentowała już cztery swoje reklamówki. Stawia w nich przede wszystkim na swoją sportową kartę, a także prezentuje popierające ją znane postaci. Nieco odbiegający zaś od koalicyjnej konwencji spot nagrała Izabella Łukomska-Pyżalska. Znana kiedyś z rozbieranych sesji, a dziś z pełnienia funkcji prezesa II-ligowego klubu Warta Poznań kandydatka przekonuje, że jest właściwą osobą do zwiększenia napływu środków unijnych do Polski.

Widać, że swoimi kontrowersyjnymi spotami Europa Plus Twój Ruch i jej kandydaci, chcą zwrócić na siebie jak największą uwagę. Często zapominają przy tym przekazać wyborcom, dlaczego w ogóle chcą się znaleźć w Parlamencie Europejskim. Czy taktyka w myśl zasady "nie ważne, że mówią źle, ważne, żeby nie przekręcali nazwiska" sprawdzi się w tym przypadku? Odpowiedź poznamy 25 maja.

Od początku kampanii wyborczej Janusz Palikot i jego towarzysze konsekwentnie stawiają na komunikację za pomocą spotów. Jako pierwsi opublikowali video, na którym Janusz Palikot przekonuje, że to Prawo i Sprawiedliwość jest największym zagrożeniem dla Polski, a Platforma Obywatelska nie jest w stanie powstrzymać partii Kaczyńskiego przed dojściem do władzy.

W drugim i ostatnim koalicyjnym spocie, lider Europy Plus Twój Ruch zaatakował już samą Platformę, obwiniając ją za wyjazd 2 mln Polaków na emigrację zarobkową.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!