Za dwa lata Prosta będzie prosta

W latach 2009 – 2010 drogowcy chcą przebudować Prostą między rondem ONZ i Daszyńskiego. Zniknie fragment fabryki Norblina, przy poszerzonej ulicy staną budynki ze szkła i stali. Czy żaden nie będzie przypominał olbrzyma Łucka City?

Publikacja: 30.11.2007 02:10

Za dwa lata Prosta będzie prosta

Foto: Materiały Inwestora

Projekt przebudowy Prostej będzie kosztował prawie 3 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich w ciągu najbliższych dni podpisze umowę z wybraną w przetargu firmą Kom-Projekt. Budowa ma ruszyć w 2009 roku i skończyć się rok później. Władze miasta przewidują na nią w miejskim budżecie 55 mln zł. Zakorkowana dziś ulica Prosta – wbrew swojej nazwie – wygina się w łuk, żeby ominąć część zabudowań zabytkowej fabryki Norblina. Po przebudowie mają powstać dwie szerokie jezdnie, między którymi znajdą się tory tramwajowe (teraz wagony objeżdżają łukiem Norblina, a przed rondem Daszyńskiego przecinają w poprzek jezdnię).

Ok.58 mln zł. Tyle miasto wyda na przebudowę ulicy Prostej między rondami: ONZ i Daszyńskiego

Do wyprostowania ulicy niezbędne będzie wyburzenie części hal należących do XIX-wiecznej fabryki Norblina. Po długich negocjacjach konserwator zabytków zgodził się na obcięcie obiektu o jeden segment o szerokości 5 – 6 metrów. To ma wystarczyć na wygospodarowanie miejsca pod drogę i tory tramwajowe.

O teren Norblina toczy się bój między Muzeum Techniki – od ponad 25 lat gospodarz terenu – i deweloperem Alm Dom, w którym połowę udziałów ma spółka Heritage Films Lwa Rywina. Alm Dom kupił ponaddwuhektarową działkę z zabudowaniami za 67,5 mln zł. W październiku ujawniliśmy, że w miejscu zabytkowej fabryki chce postawić kilkudziesięciopiętrowy apartamentowiec na ponad 60 tys. mkw.

W rozmowie z „Rzeczpospolitą” prezes Alm Domu Bogusław Pietrzak cieszył się z planów wyprostowania ulicy. Zapowiedział nawet, że nie zażąda zbyt wygórowanej ceny za niezbędny drogowcom fragment działki.

– Jakoś się tam z miastem dogadamy – stwierdził tajemniczo.

Czy ceną za skrawek terenu będzie zgoda miejskiego konserwatora zabytków na wybudowanie w Norblinie osiedla mieszkaniowego z wysokimi budynkami? Na razie konserwator Ewa Nekanda-Trepka nie chce odpowiadać na to pytanie.

– Do mojego urzędu nie wpłynął jeszcze żaden wniosek od inwestora – ucina.

Projekt planu zagospodarowania uzgodniony z konserwatorem zabytków – gotowy, ale nieuchwalony – nie przewiduje w tym miejscu wysokiej zabudowy mieszkaniowej.

– Mieszkania mogłyby się znaleźć jedynie od ul. Żelaznej, ale do wysokości 12 m – mówi współautor planu zagospodarowania Marek Sawicki.Pietrzak z Alm Domu przekonuje, że taka liczba mieszkań nie zapewni mu zwrotu poniesionych wydatków. Czy na działce Norblina może więc powstać budynek podobny do Łucka City – betonowego olbrzyma J. W. Construction? W październiku Pietrzak przyznał w rozmowie z „Rz”, że marzy mu się budynek podobnych gabarytów. Zastrzegł jedynie, że będzie ładniejszy.

– Łucka City nie grzeszy urodą – przyznaje wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Tym razem przy Prostej czas postawić na dobrą architekturę – zapowiada.

Podobnych problemów można by w przyszłości uniknąć, gdyby miasto uchwaliło w końcu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Przygotowany dokument przewiduje po jednym rzędzie kwartałów po obu stronach ul. Prostej, od ronda ONZ do ronda Daszyńskiego. Według planu Prosta powinna stać się miejską ulicą z harmonijną zabudową po obu stronach o typowej dla Warszawy wysokości 8 – 9 kondygnacji.

Do tych wytycznych zastosowało się np. Ghelamco (w tym biurowcu przy Prostej znajduje się m.in. redakcja „Rzeczpospolitej”) i Acciona planująca między Prostą i Pańską apartamenty. „Falujący” wieżowiec Marvipolu to także odstępstwo od planów.

– Niestety, urzędnicy wydający warunki zabudowy nie zawsze chcą uzgadniać je z projektami planów miejscowych. To taka uchylona furtka, przez którą przeciskają się inwestycje takie jak Łucka City – mówi Marek Sawicki.

Dyskusja na temat tekstu na blog.rp.pl/warszawa

Projekt przebudowy Prostej będzie kosztował prawie 3 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich w ciągu najbliższych dni podpisze umowę z wybraną w przetargu firmą Kom-Projekt. Budowa ma ruszyć w 2009 roku i skończyć się rok później. Władze miasta przewidują na nią w miejskim budżecie 55 mln zł. Zakorkowana dziś ulica Prosta – wbrew swojej nazwie – wygina się w łuk, żeby ominąć część zabudowań zabytkowej fabryki Norblina. Po przebudowie mają powstać dwie szerokie jezdnie, między którymi znajdą się tory tramwajowe (teraz wagony objeżdżają łukiem Norblina, a przed rondem Daszyńskiego przecinają w poprzek jezdnię).

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!