Projekt przebudowy Prostej będzie kosztował prawie 3 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich w ciągu najbliższych dni podpisze umowę z wybraną w przetargu firmą Kom-Projekt. Budowa ma ruszyć w 2009 roku i skończyć się rok później. Władze miasta przewidują na nią w miejskim budżecie 55 mln zł. Zakorkowana dziś ulica Prosta – wbrew swojej nazwie – wygina się w łuk, żeby ominąć część zabudowań zabytkowej fabryki Norblina. Po przebudowie mają powstać dwie szerokie jezdnie, między którymi znajdą się tory tramwajowe (teraz wagony objeżdżają łukiem Norblina, a przed rondem Daszyńskiego przecinają w poprzek jezdnię).
Ok.58 mln zł. Tyle miasto wyda na przebudowę ulicy Prostej między rondami: ONZ i Daszyńskiego
Do wyprostowania ulicy niezbędne będzie wyburzenie części hal należących do XIX-wiecznej fabryki Norblina. Po długich negocjacjach konserwator zabytków zgodził się na obcięcie obiektu o jeden segment o szerokości 5 – 6 metrów. To ma wystarczyć na wygospodarowanie miejsca pod drogę i tory tramwajowe.
O teren Norblina toczy się bój między Muzeum Techniki – od ponad 25 lat gospodarz terenu – i deweloperem Alm Dom, w którym połowę udziałów ma spółka Heritage Films Lwa Rywina. Alm Dom kupił ponaddwuhektarową działkę z zabudowaniami za 67,5 mln zł. W październiku ujawniliśmy, że w miejscu zabytkowej fabryki chce postawić kilkudziesięciopiętrowy apartamentowiec na ponad 60 tys. mkw.
W rozmowie z „Rzeczpospolitą” prezes Alm Domu Bogusław Pietrzak cieszył się z planów wyprostowania ulicy. Zapowiedział nawet, że nie zażąda zbyt wygórowanej ceny za niezbędny drogowcom fragment działki.