Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa piłkarzom i kibicom podczas Euro 2012, a także dążenie do profesjonalizacji polskiej piłki nożnej spowodowały, że potrzebne stały się głębokie zmiany w regulacjach prawnych dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych.
Podczas prac legislacyjnych nad nową ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych pojawiło się wiele propozycji, które budziły skrajne reakcje, np. dotyczących kwestii sprzedaży alkoholu czy możliwości stosowania tzw. zakazu klubowego.
Obecnie już wiadomo: 1 sierpnia wejdzie w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=308542]ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (DzU nr 62, poz. 504)[/link]. Wyjątkiem jest tylko jej art. 13 ust. 1, który nakłada na organizatora meczu piłki nożnej obowiązek zapewnienia identyfikacji osób uczestniczących w tej imprezie – będzie on obowiązywał dopiero od 1 sierpnia 2010 r. Nowa ustawa zastąpi w całości obecną z 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178081]DzU z 2005 r. nr 108, poz. 909 ze zm.[/link]).
Z punktu widzenia kibiców, ale także policji, prokuratury i sądów, bardzo istotne znaczenie mają uregulowania prawnokarne. A tu czekają nas bardzo daleko idące zmiany, np. wynikające z tego, że część dotychczasowych zachowań przestanie być jedynie wykroczeniami, a stanie się przestępstwami (występkami).
Według art. 3 pkt 1 nowej ustawy imprezą masową jest impreza artystyczno-rozrywkowa (np. koncert), a także sportowa, w tym mecz piłki nożnej. Nie traktuje się jako imprez masowych m.in. tych, które są organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury, galeriach sztuki itd.