AF447: Airbus nie winien katastrofy

Airbus został oczyszczony z odpowiedzialności za katastrofę samolotu Air France w czerwcu 2009, wynika z danych odczytanych z czarnych skrzynek — twierdzi „Le Figaro". Został skrytykowany za pośpieszny wniosek.

Aktualizacja: 17.05.2011 19:53 Publikacja: 17.05.2011 19:23

Wrak samolotu

Wrak samolotu

Foto: AFP

Specjaliści z Biura Śledztw i Analiz (katastrof lotniczych) BEA są niemal pewni, że uda się ustalić przyczyny katastrofy, w której zginęło 228 osób, ale zaatakowali francuski dziennik, który obarczył winą ludzki błąd.

„Le Figaro" przytoczył opinię anonimowych źródeł związanych z postępowaniem wyjaśniającym i z rządem francuskim, że dane odzyskane z czarnych skrzynek wskazują, że samolot A330 nie doznał żadnego defektu elektronicznego czy mechanicznego. Tym samym jego producent, Airbus został oczyszczony — stwierdził dziennik związany z rządem.

„Praca prowadzących śledztwo będzie polegać teraz na ustaleniu, co wydarzyło się w kokpicie i czy popełnione błędy są wyłączną odpowiedzialnością załogi Air France, co się tyczy procedur bezpieczeństwa ustalonych przez przewoźnika" — dodał dziennik.

BEA w ogłoszonym komunikacie skrytykowało sensacyjne i przedwczesne informacje podawane przez środki przekazu. Zdaniem tego biura, jest za wcześnie na wyciąganie wniosków o przyczynach utraty samolotu lot AF447 1 czerwca 2009 r.

Pomyślne odzyskanie zapisów z obu czarnych skrzynek „daje nam dziś niemal całkowitą pewność, że ten wypadek zostanie całkowicie wyjaśniony" — stwierdza komunikat BEA.

Pierwszą konkretną wskazówką co do kierunku prac specjalistów śledczych może być informacja Airbusa przekazana liniom lotniczym, że po pierwszej ocenie danych z rejestratora danych lotu nie wysunięto nowych zaleceń w zakresie bezpieczeństwa. „Na obecnym etapie wstępnej analizy danych cyfrowego rejestratora danych lotu DFDR Airbus nie ma żadnej natychmiastowej rekomendacji do przekazania użytkownikom" samolotów — stwierdza oświadczenie Airbusa w branżowym biuletynie.

Takie informacje przeznaczone wyłącznie dla przedstawicieli branży, a nie ogłaszane publicznie mają zwykle Duke znaczenie, bo można je przekazywać tylko za zgodą osób prowadzących śledztwo.

Oczywisty defekt któregokolwiek z systemów samolotu doprowadziłby automatycznie do jakiejś rekomendacji w celu uniknięcia ryzyka utraty bezpieczeństwa pasażerów w pozostałych ponad 1000 samolotów A330 będących w eksploatacji na świecie.

W każdym samolocie znajdują się dwie czarne skrzynki, pierwsza rejestruje dane lotu, druga nagrywa rozmowy i dźwięki z kokpitu przez 2 godziny przed katastrofą. Analizowanie danych z obu skrzynek potrwa kilka tygodni, bo specjaliści będą musieli zsynchronizować odczyty z rejestratora danych lotu z rozmowami pilotów. To czasochłonne zajęcie, ale niezwykle istotne.

Ustalenia BEA będą mieć duże znaczenie prawne dla producenta samolotu i dla linii lotniczej.

 

Specjaliści z Biura Śledztw i Analiz (katastrof lotniczych) BEA są niemal pewni, że uda się ustalić przyczyny katastrofy, w której zginęło 228 osób, ale zaatakowali francuski dziennik, który obarczył winą ludzki błąd.

„Le Figaro" przytoczył opinię anonimowych źródeł związanych z postępowaniem wyjaśniającym i z rządem francuskim, że dane odzyskane z czarnych skrzynek wskazują, że samolot A330 nie doznał żadnego defektu elektronicznego czy mechanicznego. Tym samym jego producent, Airbus został oczyszczony — stwierdził dziennik związany z rządem.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!