Można powiedzieć, że epidemia wywołała zmiany w podejściu do wartości, uruchamiając tym samym przedsiębiorczość społeczną.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Odpowiedzialny biznes to nie tylko ekonomia, to także zaangażowanie społeczne. Poprzez podejmowanie wyzwań społecznej odpowiedzialności firma podnosi swoje standardy postępowania wobec pracowników, kontrahentów, klientów. Społeczna odpowiedzialność firmy stanowi jeden z elementów pozafinansowego motywowania pracowników. Pracownicy z większym uznaniem odnoszą się do funkcjonowania firmy, widząc, że część jej aktywności skierowana jest na rozwiązywanie istotnych – również dla nich – problemów społecznych.
Finansowe wsparcie
Przekazanie pieniędzy dla szpitali na zakupy niezbędnego sprzętu to najczęstsza forma pomocy, jakiej udzielają firmy w walce z epidemią. Przedsiębiorstwa przelewają na konta banków lub Ministerstwa Zdrowia od kilku tysięcy do nawet kilkunastu milionów złotych. Są to nie tylko duże koncerny, ale także lokalni przedsiębiorcy, chcący wesprzeć szpitale działające w gminach.
Firma meblarska należąca do rodziny Ćwików – Agata Meble, jako jedna z pierwszych przekazała milion złotych na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczających personel lekarski przed zakażeniem koronawirusem. Sieć sklepów spożywczych Żabka przekazała do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia 4,5 mln zł. Środki stanowiące określony procent internetowych przychodów na walkę z epidemią przekazały firmy: Kazar, CCC, 4F.
Darowiznę przekazały także spółki Skarbu Państwa. Fundacja PKN Orlen przeznaczyła 6 mln zł. Grupa Lotos za pośrednictwem swojej fundacji zadeklarowała przekazanie 5 mln zł. Zarząd Polskiej Grupy Energetycznej podjął decyzję o przekazaniu 5 mln zł. Wsparcia finansowego udzieli także Enea. Spółka przeznaczy 1,5 mln zł na rzecz szpitali. Grupa Azoty przekaże 3 mln zł (cztery najważniejsze spółki należące do grupy przekażą po 750 tys. zł instytucjom walczącym z epidemią). Grupa Azoty zaznaczyła, że darowizny mogą mieć charakter pieniężny i rzeczowy.