Kompetencje menedżerskie – co oznacza to pojęcie?

Podstawę zwiększania kompetencji managera powinny stanowić refleksja i rzetelna ocena własnych umiejętności. Obiektywna ewaluacja osiągnięć i kwalifikacji ułatwia podjęcie strategicznych działań w dążeniu do rozwoju kariery zawodowej.

Publikacja: 29.04.2015 11:53

Kompetencje menedżerskie – co oznacza to pojęcie?

Foto: shutterstock

Rzetelna samoocena jest jednak niezwykle trudna. Szczególnie dlatego, że wymaga przeanalizowania nie tylko umiejętności twardych – co jest łatwiej mierzalne – ale również miękkich, do których zaliczają się: zdolność strategicznego planowania, konsekwencja i dynamizm działania, elastyczność, innowacyjne podejście, łatwość komunikowania się z ludźmi, motywowania ich do działania oraz budowania zaangażowania pracowników. W procesie rozwoju kompetencji managera niezwykle ważne jest ciągłe doskonalenie, chęć rozwoju i świadome kształtowanie kariery w oparciu o budowę sieci relacji, poznanie nowoczesnych technik zarządzania oraz umiejętność patrzenia na otoczenie firmy nie tylko przez pryzmat krótkookresowych korzyści.

Dobry manager? Absolwent MBA

W dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach gospodarczych stała edukacja i własny rozwój są niezbędne do tego, aby kierować zespołem – nie mówiąc już o prowadzeniu przedsiębiorstwa. Skutecznych managerów i team liderów rozpoznać można nie po tym, jak szeroki dostęp do informacji posiadają, ale po tym, czy są w stanie wyselekcjonować najważniejsze z nich. Naprzeciw oczekiwaniom dotyczącym rozwoju managerów i pogłębiania ich kompetencji zawodowych wychodzą szkoły biznesu oferujące program nauczania MBA (Master of Business Administration). Pierwsze studia MBA powstały na rynku edukacyjnym w Stanach Zjednoczonych, a od kilkudziesięciu lat dostępne są w Europie, w tym również w Polsce. Do ścisłej czołówki polskich instytucji akademickich zajmujących się edukacją managerską zaliczana jest między innymi Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej, która współpracuje z innymi jednostkami europejskimi w ramach programu EMBA Katalyst. Misją działania międzynarodowej współpracy jest kształcenie nowoczesnych liderów biznesu, rozumiejących współczesny świat i rolę, jaką w nim odgrywają. Jednym z wyróżników tych studiów jest wyjątkowa szansa indywidualnego rozwoju potencjału osobistego. Jak taka edukacja wygląda w praktyce, zobaczyć można 27 maja na wykładzie otwartym, który w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej poprowadzi prof. Olaf Żylicz, psycholog biznesu i coach.

Podniesienie kompetencji managera

Jak mówił amerykański przedsiębiorca Ray Arthur Kroc, jeżeli dwóch zatrudnionych kierowników myśli w ten sam sposób, to jeden powinien odejść. W celu zwiększenia konkurencyjności – pamiętając, że to człowiek buduje biznes i relacje na różnych szczeblach w hierarchii przedsiębiorstwa – managerom zaleca się ciągły rozwój. Kształtowanie i wzbogacanie umiejętności miękkich, zwiększanie wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz ekonomii, finansów, rachunkowości, marketingu, zarządzania operacyjnego, prawnych aspektów działalności biznesowej, strategii, zarządzania kontrolą systemów informacyjnych – to wszystko wchodzi w program studiów MBA. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w Polsce zarobki osób posiadających wykształcenie wyższe, pełniących funkcje kierownicze, kształtują się w granicach kilku tysięcy złotych, podczas gdy bez względu na branżę absolwenci studiów MBA (na stanowiskach kierowniczych) mogą pochwalić się podstawą wynagrodzenia co najmniej o 100% wyższą, gdyż renomowane szkoły biznesu uczą, jak rozwijać i wykorzystywać swoje talenty oraz przygotowują do dalszego doskonalenia swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.

Cechy kompetentnego managera

W nowoczesnym zarządzaniu ważne są coaching, słuchanie i wspieranie pracowników. Dlatego najbardziej poszukiwani managerowie odznaczają się umiejętnością kreowania poczucia wspólnoty, zdolnością motywowania innych, zyskiwania ich lojalności i zaangażowania. Ponadto cechuje ich doskonała umiejętność komunikowania się, zachęcania do realizowania swojej wizji. Niemniej jednak podstawą jest tu profesjonalizm, pewność siebie i autorytet wynikający ze zdolności do podejmowania decyzji i ryzyka w sposób opanowany, co wymaga ciągłej pracy nad sobą.

Rzetelna samoocena jest jednak niezwykle trudna. Szczególnie dlatego, że wymaga przeanalizowania nie tylko umiejętności twardych – co jest łatwiej mierzalne – ale również miękkich, do których zaliczają się: zdolność strategicznego planowania, konsekwencja i dynamizm działania, elastyczność, innowacyjne podejście, łatwość komunikowania się z ludźmi, motywowania ich do działania oraz budowania zaangażowania pracowników. W procesie rozwoju kompetencji managera niezwykle ważne jest ciągłe doskonalenie, chęć rozwoju i świadome kształtowanie kariery w oparciu o budowę sieci relacji, poznanie nowoczesnych technik zarządzania oraz umiejętność patrzenia na otoczenie firmy nie tylko przez pryzmat krótkookresowych korzyści.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki